Politi

Politiet: 112-ordning gør det sværere at koordinere indsatser og sikre redningsfolk

Den nuværende 112-struktur, hvor politiet ikke må lytte med på sundhedsfaglige alarmopkald, har alvorlige konsekvenser for både borgere, politifolk, brandfolk og reddere. Det viser politiets erfaringer med den nye struktur, som trådte i kraft i maj 2011. Ifølge politiet er der i flere tilfælde fremkommet helt afgørende oplysninger, når politiet – trods reglerne – har lyttet med på 112-opkaldene.

Politi

Nyt design skal gøre politiets udrykningskøretøjer mere synlige

Samtidig med at politiet efter et EU-udbud overgår til nye typer patruljevogne, skifter politiets køretøjer også design. I overensstemmelse med de europæiske retningslinjer for udrykningskøretøjer vil både patruljevogne og motorcykler fremover blive udstyret med nye gule og blå stafferinger, der har refleksvirkning. Det skal gøre udrykningskøretøjerne mere synlige i gadebilledet.

Foto: Rigspolitiet
Politi

Alle politikredse bruger nu SINE-radiodispatches

Onsdag indviede Bornholms Politi officielt politikredsens radiodispatch, som kobler politifolkenes SINE-terminaler sammen med vagtcentralen på politistationen i Rønne. Dermed kan personalet på vagtcentralen nu ikke blot kommunikere med de lokale patruljevogne, men også lytte med på mange samtaler samtidigt, afbryde samtaler, tvangsstyre radioer, logge al kommunikation, sende tekstbeskeder til radioernes display og håndtere nødopkald. Udrulningen af de nye radiodispatches startede i april 2011 – og er med installationen på Bornholm afsluttet.

Foto: Rigspolitiet
Politi

Minister skal i samråd om 112-problemer

Efter indførelsen af sundhedsfaglig visitation af 112-opkaldene må alarmoperatøren på politiets alarmcentral ikke lytte med på 112-opkald, når først opkaldene er viderestillet til regionernes AMK-vagtcentraler. Det er et problem for politiet, fordi politifolkene dermed ikke længere kan foretage en vurdering af, om der reelt er tale om en voldssag, hvor politiet skal rykke ud. For snart et år siden lovede sundhedsministeren, at der snart ville komme en løsning, men der er ikke sket noget, og derfor skal ministeren nu i samråd i Folketinget.

Brandvæsen

Nu er der SINE-dækning på Storebæltsforbindelsen

Som et af de sidste steder i landet er der nu også på Storebæltsforbindelsen etableret SINE-dækning. Det er sket ved hjælp af en særlig løsning, som har kostet 16 mio. kr. og tager højde for, at Storebæltsforbindelsen er et helt unikt område, hvor der skal tages specielle hensyn til såvel dækning som kapacitet – blandt andet skal et stort antal brand- og redningsfolk fra Sjælland og Fyn kunne kommunikere sammen.

Autohjælp

Politiet får mere kontrol med autohjælpsopgaver

Når der fremover skal udføres komplicerede autohjælpsopgaver på motorveje og motortrafikveje, vil autohjælpsfirmaerne skulle have en accept fra politiet, inden en del af kørebanen anvendes til opgaven. Det bliver følgen af en ændring af færdselsloven, som er under forberedelse. Ændringen betyder også, at der vil blive fastsat regler for brug af tavlevogne og muligvis endda kommer krav om, at mandskab, der anvender tavlevogne, skal have en særlig uddannelse.

Autohjælp

Dansk Autohjælp har nu overtaget oprydning efter færdselsuheld

Ved månedsskiftet overtog Dansk Autohjælp opgaven med at rydde op efter færdselsuheld på de danske veje. Det sker efter at Rigspolitiet har gennemført en udbudsrunde, der fik et dramatisk forløb. Først vandt Falck nemlig opgaven som primær leverandør til politiet, men udbuddet måtte gå om, og i anden omgang vandt Dansk Autohjælp, mens Falck bliver sekundær leverandør – og dermed kun skal anvendes, hvis Dansk Autohjælp ikke kan rykke ud. Den nye aftale indebærer, at bilisterne kommer til at møde flere af Dansk Autohjælps køretøjer med blå blink.

Brandvæsen

Katastrofealarm til Storebæltsberedskabet var betjeningsfejl hos politiet

Onsdag blev Storebæltsberedskabet aktiveret med en melding om, at et godstog stod i flammer i den nordlige Storebæltstunnel. Alarmen gik til brandvæsenets indsatsleder, 20 brandfolk fra Korsør og Nyborg samt brandfolk i Slagelse, Sorø, Skælskør og København. Alarmen viste sig imidlertid at være en fejl på politiets alarmcentral i Slagelse, hvor en politimedarbejder var ved at undervise kollegaer i alarmeringssystemet. Da en alarm skulle simuleres, kom politimedarbejderen imidlertid til at afsende en rigtig alarm. Fejlen viste sig dog at være held i uheld, for den afslørede et problem hos Falck, der ikke fik alarmeret brandfolkene i Nyborg.

Politi

Fælles KSN dækkede Giro d’Italia i Herning og Horsens

Afviklingen af Giro d’Italias første tre etaper i Danmark var en krævende opgave for det samlede beredskab, og hos politiet var der et stort behov for koordinering og overblik. Og selv om cykelløbet blev kørt i to forskellige politikredse, valgte politiet at koordinere hele cykelløbet fra én kommandostation, som blev placeret på vagtcentralen i Horsens.