Trods kritik: Regler om grønne opmærksomhedsblink er nu sendt i høring

Massive protester fra førstehjælpernes egne organisationer har ikke gjort indtryk på transportminister Thomas Danielsen (V). Trods protesterne har han nu sendt nye regler om brug af grønne opmærksomhedsblink i høring – og han lægger op til, at reglerne skal træde i kraft i marts 2025. Blinkene kan anvendes af frivillige, som indgår i Hjerteløber-ordningen og 112-akuthjælperordninger.

Thomas Danielsen (V) har sendt et udkast til en ny bekendtgørelse i høring. Den vil gøre det muligt for frivillige at bruge grønne opmærksomhedsblink i forbindelse med livreddende opgaver.

Blinkene må i første omgang kun anvendes af frivillige, som indgår i TrygFonden Hjerteløber-ordning eller i 112-akuthjælperordninger. Det sker, selv om blandt andet TrygFonden udtrykkeligt har meddelt ministeren, at de ikke kan støtte ordningen, og at de er enige i Dansk Råd for Genoplivnings advarsler. Ifølge Dansk Råd for Genoplivning vil ordningen potentielt udsætte både førstehjælperne og andre bilister for fare. Desuden vil de grønne blink skabe forvirring og udvande respekten for de blå blink, mener Dansk Råd for Genoplivning.

Ordningen kan udvides til at omfatte andre frivillige, livreddende organisationer og ordninger. I så fald skal organisationerne godkendes af Færdselsstyrelsen.

Blink må ikke fastmonteres

De tekniske krav til anvendelsen af de grønne blink er, at selve lygten skal afgive grønt lys med 60-240 blink pr. minut og skal være anbragt på køretøjets tag, men den må ikke være fastmonteret. Opmærksomhedsblinket må ikke virke direkte blændende på andre trafikanter og skal opfylde kravene i FN-regulativ 10.

Kørsel med grønne opmærksomhedsblink må kun ske i personbiler og varebiler. Den frivillige skal medbringe dokumentation for den livreddende opgave, som skal kunne vises til politiet.

Kørsel med grønt opmærksomhedsblink uden at kravene herfor er opfyldt, straffes med bøde.

Høringsfristen er den 10. januar 2025, hvorefter bekendtgørelsen forventes at træde i kraft den 1. marts 2025.

Ville fjerne overflødig lovgivning

Det er kun to måneders siden, at transportminister Thomas Danielsen lancerede et initiativ, der skulle fjerne overflødig lovgivning på Transportministeriets område. Dengang udtalte ministeren:

“Jeg vil gerne have, at lovgivningen er så simpel og gennemskuelig som muligt. Vi skal ikke have mere lovgivning end højest nødvendigt. Det er til gene for både virksomheder og borgere. Derfor har jeg besluttet at fjerne overflødig lovgivning”.

Selv om de grupper, der skulle få fordel af de grønne opmærksomhedsblink – førstehjælperne – altså slet ikke ønsker reglerne, har transportministeren tilsyneladende ikke anset de nye regler for overflødige.

Annonce