Tæt på endnu en fatal fejludrykning i Gentofte

Arkivfoto

For få dage siden offentliggjorde Gentofte Kommune en ny rapport, der konkluderede, at brandvæsenets radio- og vagtcentralsystem stort set fungerer som det skal. Men nu viser nye oplysninger, at der så sent som i oktober var en alvorlig fejl i systemet, hvor det tilsyneladende kun var rent held, som forhindrede, at fejlen fik fatale konsekvenser. Desuden har brandvæsenet for kun to måneder siden vurderet, at der var så alvorlige problemer med systemet, at man truede med at tilbageholde betalingen til leverandøren.

“Systemet fungerer som det skal, men der har været indkøringsvanskeligheder”. Sådan lød det i sidste uge fra teknisk direktør Trine Holmberg, formand for den undersøgelsesgruppe, der i en ny rapport har frikendt Gentofte Brandvæsens radiokommunikationssystem for alle alvorlige beskyldninger. “Der er ingen grund til at nære betænkeligheder omkring systemets tekniske formåen”, konkluderer rapporten, der i stedet retter den anklagende pil mod betjeningen af systemet, dvs. de menige ambulance- og brandfolks evner.

Meget tyder nu på, at det er en sandhed med modifikationer. I bedste fald – i værste fald er det en lodret løgn. Avisen Villabyerne kan i hvert fald dokumentere, at systemet kører med alvorlige fejl. Avisen er kommet i besiddelse af en e-mail, som vicebrandchef Stig Høeg Andersen sendte så sent som den 15. oktober til Andre Louwes fra Rohill, der er det hollandske firma, der har leveret Tetranetværket til Gentofte Kommune. Her skriver vicebrandmesteren: “Kære Andre. Lørdag aften blokerede line dispatcheren 10 gange. Og vi måtte genstarte den. Det lader til at være det samme problem som før. Det er virkelig et stort problem, når vi mister muligheden for at kommunikere med vognene i en kritisk situation. Jeg håber, du vil løse dette problem så hurtigt som muligt. Ellers må jeg holde vores betaling for denne måned tilbage”. Line dispatcheren er en arbejdsstation, hvor vagtcentralmedarbejderen kan styre talekommunikation. Det er herfra, der etableres kontakt til den enkelte Tetra-radio eller kontakt til grupper af Tetra-radioer. Det er også via dette system, at indgåede opkald vises og registreres.

Et andet alvorligt problem, der har plaget Gentofte Brandvæsen, er, at tidligere afsluttede ture dukker op som en ny tur i vognradioerne. Dét får vagtcentralmester Anders Pihl-Jensen til at skrive følgende den 20. oktober i en mail til bl.a. Intergraph, totalleverandøren af Gentoftes Tetra- system. “Her til morgen blev en akut tur kørsel 1 disponeret til opgave, hvor en af døgnets tidligere ture dukkede op på A11’s skærm. A11 kørte til forkert adresse – et problem som burde være kendt. I hvert fald blev Intergraph orienteret i går, iflg. mandskabet. Turen var meldt som hjertestop, og til vores held var pt. afdød tidligere på natten – MEN ved andre omstændigheder kunne denne situation være endt særdeles uheldigt….”. Til sidst i mailen skriver vagtcentralmesteren: “PS: I skrivende stund er nøjagtig det samme sket igen – blot på en sygetur”.

Villabyerne spurgte teknisk direktør Trine Holmberg om Tetra-systemet fungerer fejlfrit i dag. “Systemet bliver hele tiden optimeret. Der er stadig ting, der bliver arbejdet på at gøre bedre. Når vi udtaler, at systemet fungerer som det skal, så er det ud fra en helhedsbetragtning om, at systemet fungerer med de forskellige back up-funktioner, der nu er”. Ifølge Trine Holmberg blev problemet med gamle ture, der dukkede op, løst den 26. oktober. Altså kort tid efter, det blev konstateret. Men problemet med line dispatcheren er endnu ikke løst.

Vicebrandchefen kalder det et stort problem, når line dispatcheren blokerer, hvad kalder du det?

“Som det fremgår af rapporten, er der tre måder, hvorpå vagtcentralen kan kommunikere med de håndholdte Tetra-radioer. Line dispatcheren er én af dem, og den skal naturligvis også fungere, hvorfor vicebrandchefen har lagt pres på leverandøren”.

Annonce