I februar satte Falck den første el-ambulance i Danmark i drift. Næsten samtidig fik Sverige også sin første el-ambulance, der – ligesom den danske udgave – er opbygget på et Mercedes-Benz eVito chassis. Ambulancen er indsat af ambulanceoperatøren Samariten, der er kendt for et kortvarigt eventyr på det danske ambulancemarked.
Samariten har indsat den nye el-ambulance på ambulancestationen i Järfälla ved Stockholm. Samariten varetager ambulancekørsel i regionerne Stockholm og Östergötland samt på Gotland. Desuden bemander selskabet en ambulancehelikopter og varetager præhospitale opgaver på Arlanda Lufthavn. I Danmark er Samariten bedst kendt for et meget mislykket forsøg på at komme ind på det danske marked i 2008-2009, som Samariten måtte opgive på grund af manglende finansiering.
Den nye Mercedes-Benz eVito anvendes indtil videre primært som transportambulance, altså til liggende sygetransport. Den vil dog også blive anvendt til akutte udrykninger.
Efterlyser ladestationer på sygehusene
Ambulanceredderne hos Samariten i Järfälla fortæller, at de foreløbige erfaringer er, at ambulancen er behagelig at køre, og at den lave støj fra køretøjet gør samtalen med patienten lettere. Desuden har den en bedre og mere jævn acceleration end traditionelle ambulancer.
Ifølge Samaritens direktør, Torbjörn Kanfjäll, kan man sagtens forestille sig, at el-ambulancer snart kan anvendes som akutambulancer – og at de måske endda er bedre egnede til det end til liggende sygetransport. Det skyldes, at akutambulancerne i Stockholm typisk kører kortere ture, hvor rækkevidden ikke bliver et problem. Torbjörn Kanfjäll fremhæver, at hvis sygehusene fik etableret ladestationer ved akutmodtagelserne, så ville man sagtens kunne nå en opladning, mens redderne indbragte patienten.
Profile har opbygget den nye ambulance.