Store problemer med nordiske ambulanceflyvninger

Det nordiske marked for ambulanceflyvninger er mere eller mindre brudt sammen. I Norge har en stor leverandør indgivet konkursbegæring, så deres fly er ikke længere på vingerne, og i Sverige betyder en hjemtagning, at landets største leverandør er gået fra ni ambulancefly til kun ét. Hos SOS International forventer man, at danske og finske leverandører kan hjælpe, men der ventes også store prisstigninger.

Når en rejsende bliver syg eller kommer ud for en alvorlig ulykke i udlandet, kan hjemtransporten ske i et ambulancefly. Den opgave koordinerer SOS International gennem et stort netværk af leverandører, som blandt andet ejer fly, der er indrettet specielt til at transportere nødstedte patienter.

Hidtil har SOS International haft nordiske leverandører af ambulanceflyvetjenester i Danmark, Norge, Sverige og Finland. Men SOS International oplyser, at deres norske leverandør har indleveret konkursbegæring, og at deres fly derfor ikke længere er på vingerne.

Samtidig er der sket væsentlige ændringer hos SOS Internationals svenske leverandør, der hidtil også har serviceret de svenske regioner, som dog fremover ønsker selv at stå for deres flyvninger. I kølvandet på det er virksomheden blevet overdraget, og de nye ejere har besluttet at nedskalere forretningen. Det betyder, at leverandøren på kort tid er gået fra ni aktive svenske ambulancefly i luften til ét.

Rift om kapaciteten

I et meget lille marked med få operatører er alternativerne begrænsede, specielt når en stor kunde som alle svenske regioner vælger at hjemtage deres flyvninger, lyder det fra SOS International, som derfor forventer, at ændringerne medfører rift om den resterende kapacitet. Det kan betyde prisstigninger for forsikringsselskaberne.

”Vi overvåger situationen tæt, og vi er i løbende dialog med vores partnere for at finde løsninger. På den korte bane forventer vi, at danske og finske operatører kan hjælpe med at transportere patienter fra andre nordiske lande, men dette kan medføre øgede omkostninger på grund af længere flyvetid”, siger Alex Karlsson, der er Network Manager i SOS International.

Annonce