Forsvaret Materieltjeneste har nu undersøgt samtlige Rolls Royce Turbomeca-motorer, som anvendes af de danske EH101-redningshelikoptere. Det er sket efter, at man under den almindelige vedligeholdelse i april konstaterede alvorlige problemer med motorerne. Der er i alt fundet fejl på syv motorer med revner i brændkammeret, mens yderligere fem motorer har revner i den såkaldte ”diffuser vane”. Da seks motorer er ude af drift på grund af andre driftsrelaterede forhold, har Forsvaret nu i alt 18 helikoptermotorer ude af drift.
Udover revnerne har undersøgelsen konstateret varierende grad af tilstopning af kølehuller i et antal motorer, men indtil videre er de motorer fortsat i drift.
Rolls Royce Turbomeca er stadig i gang med at undersøge årsagen til problemerne, så Forsvaret kan få et overblik over de potentielle konsekvenser for helikopterberedskabet. Desuden arbejder Forsvaret Materieltjeneste og Rolls Royce Turbomeca fortsat med at lave en genopretningsplan, så man kan få udbedret fejlene. Målet er at sikre, at der er nok helikoptere i drift til løsning af SAR-opgaver, opbygning af en troppetransport-kapacitet, uddannelse og træning.
Forsvaret Materieltjeneste mødes med Rolls Royce Turbomeca den 29. maj 2012. Her skal de to parter drøfte den igangværende udarbejdelse af genopretningsplanen.