Efter BIOS’ konkurs er Falck reelt den eneste private virksomhed på markedet for ambulancekørsel. Det bekymrer regionerne, som nu har igangsat en undersøgelse af, hvordan konkurrencen på ambulancemarkedet kan skærpes. Målet er at finde ud af, hvilke barrierer som forhindrer nye virksomheder i at komme ind på markedet.
Med BIOS’ konkurs er det kun Falck og det Falck-ejede Responce, som står klar til at byde på ambulancekørslen i regionerne. Hertil kommer det kommunale Hovedstadens Beredskab, der dog kun må byde på opgaver i hovedstadsområdet.
Sammenbruddet for hollandske BIOS – og før det også svenske Samariten – får nu regionerne til at igangsætte en undersøgelse af, hvordan konkurrencen på ambulancemarkedet kan skærpes.
”Som billedet ser ud i øjeblikket, er vi ikke tilfredse med konkurrencesituationen på ambulancedriften. Det er BIOS-sagen et eksempel på. Vi er nødt til at se på, hvilke barrierer der er for, at nye selskaber finder det attraktivt at køre ambulance i Danmark”, siger Danske Regioners formand, Bent Hansen, til Finans.dk.
Regionernes initiativ får opbakning fra sundhedsminister Sophie Løhde (V):
”En øget konkurrence på ambulanceområdet er i alles interesse, og derfor er det også udmærket, at regionerne, som har ansvaret for akutberedskabet og indgår aftaler med operatørerne, ser på, hvordan konkurrencen kan styrkes på det her område”, siger ministeren til Finans.dk.