Det er uvist, om en ambulance kunne have reddet en 17-årig meningitispatient, men den tvivl ville Region Hovedstadens 1813-akuttelefon gerne have været foruden – og regionen beklager dybt. Ifølge regionen burde der være blevet sendt en akutlægebil og en ambulance til den 17-årige, men der blev foretaget et fejlskøn, og forældrene blev bedt om at køre på hospitalet med drengen, hvor han senere døde.
Den 17-årige dreng døde af meningitis den 1. januar 2017. Han havde ringet til akuttelefonen 1813, men der blev – trods symptomer på meningitis – ikke sendt ambulance eller akutlæge. I stedet måtte drengens forældre køre ham på hospitalet.
”1813 burde have sendt en akutlægebil og en ambulance til den 17-årige, men der blev foretaget et fejlskøn, og forældrene blev bedt om at køre på hospitalet med drengen, hvor han senere døde. Det er uvist, om en ambulance kunne have reddet drengen, men den tvivl ville 1813 gerne have været foruden og beklager dybt”, skriver Region Hovedstaden fredag aften i en redegørelse.
Region: Stor tillid til jordemodere på 1813
Det var en jordemoder, der modtog den 17-åriges opkald. Men regionen mener ikke, at mediernes kritik af jordemoderen er rimelig:
”Der sættes kritisk fokus på, at visitatoren, der undlod at sende en ambulance, har en sundhedsfaglig baggrund som jordemoder. Jordemoderen havde konsulteret en læge vedrørende mistanken om meningitis, men der blev lavet et fejlskøn ift bestilling af en ambulance, hvor der ellers ligger klare retningslinjer for, hvilken respons der skal gives i mistanke om meningitis. 1813 har to jordemødre ansat (ud af ca. 230 sundhedsfagligt ansatte), og der er fortsat stor tillid til deres arbejde. De har samme visitationsuddannelse som de øvrige læge- og sygeplejefaglige visitatorer”, skriver regionen.
I sagen om den 17-årige har en tidligere juridisk rådgiver for Patientforeningen Danmark anmeldt ansatte ved akuttelefonen til Nordsjællands Politi. Rutinemæssigt er Styrelsen for Patientsikkerhed endvidere i gang med at undersøge sagen.
Mail fra læge var ikke kritik
Medierne har også omtalt en intern e-mail til visitatorerne på 1813, som er sendt fra en sektionsleder ved akuttelefonen, hvor han beder visitatorerne være særligt opmærksomme på meningitis.
”Mailen indeholder nogle formuleringer, der kan tolkes som om, 1813 i en stribe tilfælde har overset symtomer på meningitis. Udover den aktuelle sag med den 17-årige, er der dog tale om to tilfælde, der intet har med meningitis at gøre, men hvor patienter efter kontakt til akuttelefonen selv kørte til hospitalet – og hvor 1813 skulle have sendt en ambulance. I det ene tilfælde var der en mistanke om brud på venstre ben, men patienten ville selv køre i sin bil med automatgear. I det andet tilfælde ringede en familie fra deres bil på vej til hospitalet med et familiemedlem, hvor der var frygt for en blodprop i hjernen. I begge tilfælde erkender 1813, at der skulle være sendt en ambulance”, skriver regionen – og fortsætter:
”Når en læge ved 1813 lige efter nytår sendte mailen, så var det fordi, at der var en debat om, hvorvidt 1813 sendte for mange ambulancer på gaden – og det brugte han den aktuelle sag med den 17-årige til at slå fast, at det gør 1813 ikke. De sender hellere en ambulance for meget end for lidt. Udover den aktuelle sag, så refereres der i mailen til en ét år gammel sag med en 16-årig (4. januar 2016), som døde af meningitis. Sagen er blevet vurderet af Styrelsen for Patientsikkerhed, og der er ikke fundet anledning til kritik af akuttelefonen”.