De seneste to vintre med meget sne har givet piloterne på Forsvarets redningshelikoptere en ny udfordring at forholde sig til. Landing i høj sne pisker nemlig så meget sne op, at piloterne kan miste orienteringen. Situationen minder lidt om at lande i sand – noget, som faktisk har kostet det britiske Royal Airforce to styrtede helikoptere i Afghanistan. Det er baggrunden for, at Eskadrille 722 for nylig trænede snelandinger i Norge.
Året rundt er redningshelikoptere fra Flyvevåbnet i beredskab flere steder i Danmark. Opgaverne er ikke bare søredning – også sygetransporter, fødende kvinder og transporter er på programmet. Det betyder, at helikopterne skal kunne lande overalt og under alle forhold.
“Under landing i sne eller sand kan der opstå det, vi kalder white out. Det vil sige, at man ikke kan se, hvad der er op og ned omkring helikopteren. Er man ikke forsigtig, kan helikopteren kæntre”, fortæller kaptajn Lars Christiansen fra Eskadrille 722, der for nylig trænede snelandinger i Norge.
Der er to måder at lande under white out. Sker landingen i en kampzone, hvor der ikke er tid til at hænge for længe over landingsstedet, fokuserer piloten på noget på jorden under landingen, således at han hele tiden er sikker på, hvad der er op og ned. Sker landingen i fredstid, er proceduren anderledes. “Hvis der ikke er fare på færde, hænger vi lidt over landingstedet og anvender reelt helikopteren til at puste den løse sne væk, inden vi lander”, fortæller Lars Christiansen.