Når de fire akutlægehelikoptere går i luften og flyver ud til akut syge og svært tilskadekomne borgere, efterlader de et meget positivt indtryk hos patienterne. Mere end 99 pct. af de patienter, der har fløjet med akutlægehelikopteren, har således et positivt indtryk af forløbet. Det viser den seneste undersøgelse af patienternes oplevelse med akutlægehelikopterordningen.
Undersøgelsen viser, at ud af de 660 patienter, der har svaret på undersøgelsen, svarer 91 pct. ”meget godt”, mens 8 procent svarer “godt”, når de spørges til deres indtryk af forløbet.
Mange af patienterne giver desuden udtryk for, at de er taknemmelige for hjælpen fra akutlægehelikopterne og ønsker at rose eller takke personalet for deres indsats.
”Akutlægehelikopterne løfter en vigtig opgave i forhold til at sikre patienter hurtig og kompetent hjælp særligt i landets yderområder, hvor der er langt til hospitalerne. Det er meget positivt, at patienterne er så tilfredse med den behandling, de modtager og et tydeligt tegn på, at ordningen er velfungerende. Medarbejderne skal have stor ros for deres indsats”, siger Anders Kühnau, der er formand for Danske Regioner.
Kan stadig gøre patientforløbene bedre
Helikopterordningens cheflæge, Troels Martin Hansen, er ligeledes meget tilfreds med patienternes evaluering af ordningen. Han hæfter sig blandt andet ved, at resultaterne generelt flugter med den seneste undersøgelse i 2019, hvor patienttilfredsheden også var i top, og at tilfredsheden er stor for alle ordningens fire helikoptere.
Selv om patienterne roser behandlingen, er der stadig nedslag i undersøgelsen, som kan være med til at gøre patientforløbene endnu bedre:
”Det kan være overvældende at flyve i akutlægehelikopteren, og derfor har vi fokus på kommunikationen med patienten under hele forløbet. Det kan være svært at tale sammen i helikopteren, så helt lavpraktisk, nonverbal kommunikation som et smil eller en hånd på skulderen kan have en betryggende effekt på patienten”, siger Troels Martin Hansen.