Region Midtjyllands Præhospital har i denne uge sendt en iøjnefaldende gul folder ud til borgerne. Den fortæller om hvad der sker, når man ringer 112, og hvilken hjælp, man kan forvente. Informationen skal hjælpe borgerne til at handle hensigtsmæssigt, når der sker noget alvorligt. En lignende folder blev i juni udsendt til feriehuse og turistområder på sprogene dansk, engelsk og tysk.
Det er erfarne, sundhedsfaglige medarbejdere, som tager imod 112-opkald, når det drejer sig om sygdom og tilskadekomst. Trine Agerskov, som er oversygeplejerske på AMK-vagtcentralen, håber, at mere viden til borgerne giver en større tryghed og dermed basis for en god samtale. Det skal sikre, at den sundhedsfaglige visitator får det bedste grundlag for at vurdere, hvor alvorlig situationen er og hvilken hjælp, der er brug for.
”Vi vil gerne skabe tryghed og ro i de kritiske situationer. Borgerne er jo vores øjne og ører ude på stedet. Vi er afhængige af, at de kan bevare roen og samarbejde med den sundhedsfaglige medarbejder. Derfor skal de vide, at vi er der for at hjælpe dem og det gør vi ved at stille spørgsmål. Vi bliver også i telefonen og rådgiver dem indtil ambulance eller anden hjælp er fremme, hvis det er nødvendigt”, siger Trine Agerskov.
”I folderen gør vi opmærksom på, at man altid taler med politiets alarmcentral først. Det gør vi, fordi vi oplever, at nogle borgere kan blive forvirrede over, hvorfor de både skal tale med politiet og en sundhedsfaglig medarbejder. Politiets vigtigste opgave er at finde ud af præcis, hvor borgeren ringer fra og hvor en eventuel ambulance skal køre hen. Først derefter bliver man stillet om til en sundhedsfaglig medarbejder, som har brug for at høre om hændelsen direkte fra borgeren, så de kan sende den rette hjælp”, fortæller Trine Agerskov.
Flere indgange til sundhedsvæsenet
Folderen er iøjnefaldende og gul ligesom ambulancer, akutbiler og akutlægebiler samt akutlægehelikopterne. Trine Agerskov håber, at den vil vække interesse, og at den vil blive læst og hængt den op på køleskabet. Bag på folderen findes også telefonnumre til lægevagten og akut psykiatrisk hjælp.
”Der er gråzoner, hvor det kan være svært at vurdere, om man skal ringe 112, eller om det er bedre at ringe til lægevagten eller egen læge. Vi opfordrer til, at man tænker sig om og ikke ringer 112 unødigt. Men hvis man er i tvivl, skal man altid ringe. Så hjælper den sundhedsfaglige medarbejder med at vurdere behovet, siger hun og tilføjer, at lægevagten og egen læge også kan ringe direkte til AMK-vagtcentralen, hvis de vurderer, at der er behov for en ambulance”, siger Trine Agerskov.