Folketingsmedlem Mike Villa Fonseca kalder nu transportminister Thomas Danielsen i samråd om den nye bekendtgørelse om grønne blink til frivillige hjerteløbere. ”Intentionerne er gode, men jeg selv og stort set samtlige professionelle beredskabsorganisationer er imod initiativet. Det risikerer at skabe totalt kaos i trafikken”, siger Mike Fonseca, som selv er brandmand og hjerteløber.
De nye regler om grønne blink vil give frivillige hjerteløbere lov til at sætte et grønt blink på taget af bilen for at få mere opmærksomhed og komme hurtigere gennem trafikken. Transportministeren lægger op til, at reglerne skal træde i kraft den 1. marts 2025.
”Ministeren har netop introduceret et rødt blink til Færdselsstyrelsen køretøjer, og hvis vi nu også får et grønt blink, kommer trafikken til at ligne et juletræ med blå, gule, røde og grønne blink. Vi risikerer at udvande respekten for det blå blink, som signalerer udrykning af politi, brand og ambulance, der er uddannede redningsfolk, som de øvrige bilister har pligt til at vige for. Det samme vil ikke være gældende for de grønne blink. Der vil ikke ske foregående trafikuddannelse af de frivillige hjerteløbere, og det grønne blink giver dem absolut ingen særstatus i forhold til medtrafikanterne. Det er blot symbolsk”, siger Mike Villa Fonseca, der er folketingsmedlem og i dag er løsgænger.
”Uprofessionelt og dødsensfarligt”
”De grønne blink vil lægge op til kaotiske tilstande, hvor både biler med grønne blink og deres medtrafikanter ikke aner, hvilke rettigheder og pligter de hver især har i trafikken. Der vil ikke være administration eller kontrol med ordningen, som i øvrigt ikke ses nogen andre steder i Europa. Hvis hjerteløberen selv ønsker det, køber han eller hun blot et grønt blinklys og sætter på taget. Det er uprofessionelt og dødsensfarligt i enhver henseende”, siger Mike Villa Fonseca, som nu vil indkalde transportministeren til et samråd om sagen.
Det er ikke Folketinget, som skal tage stilling til de nye regler om grønne blink, da reglerne fastsættes i en bekendtgørelse, som transportministeren selv kan udstede. Bekendtgørelsen er i øjeblikket i en høring, der startede den 6. december 2024 og slutter den 10. januar 2025.
”At sende bekendtgørelsen til høring i juleferien er ikke i orden. Det er måden at undgå for mange høringssvar. Jeg vil i hvert fald ikke tages til indtægt for denne ordning og agter at konfrontere ministeren og forsøge at overtale ham, til at finde andre måder, at støtte de frivillige hjerteløbere”, siger Mike Fonseca.