Mål for patienttilfredshed skal supplere mål for responstider

Arkivfoto: Niels Aage Skovbo

Responstiderne har i mange år været den eneste centrale parameter, når kvaliteten af den præhospitale indsats skulle måles.  Men sidste år blev det præhospitale område en del af den landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser, og i Region Midtjylland vil man fremover anvende patienttilfredsheden som et kvalitetsmål. I første omgang sker der dog kun rapportering, uden at der er fastsat en måltal.

I Region Midtjyllands langsigtede plan for det præhospitale område er det fastsat, at regionens præhospitale beredskab i fremtiden skal vurderes på relevante kvalitetsmål, der giver et billede af den sundhedsfaglige kvalitet i den præhospitale indsats. Det skal være et supplement til de politisk fastsatte servicemål for responstiderne.

Præhospitalet i regionen lægger op til, at der som det første kvalitetsmål indføres et mål for patienttilfredshed. Det er blevet muligt, efter at det præhospitale område i september 2024 blev en del af det nationale LUP-koncept (Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser). Det nye LUP Præhospital gennemføres hver måned som en spørgeskemaundersøgelse. Målgruppen er patienter, som ringer 1-1-2 og efterfølgende får sendt en ambulance eller bliver visiteret til præhospital hjælp af egen læge, vagtlæge eller hospital med hastegrad A, B, C eller D.

For tidligt at indføre mål for kvalitetsmålet

Som mål for patienttilfredsheden vil regionen anvende en bred patienttilfredshedsindikator med udgangspunkt i de nyeste besvarelser fra LUP Præhospital. Konkret drejer det sig om spørgsmålet ”Er du alt i alt tilfreds med forløbet fra der blev ringet 1-1-2, ambulancepersonalets indsats og deres overlevering til hospitalet?”.

Ifølge regionen er det dog for tidligt at definere et konkret mål for, hvor højt patienttilfredsheden bør ligge, da data først lige er begyndt at blive samlet ind. Der bliver dermed tale om et kvalitetsmål uden mål. Ifølge regionen vil et egentligt mål dog ”eventuelt” kunne indføres ”på sigt”, når der er indsamlet mere data.

I første omgang vil der således alene blive tale om en afrapportering på patienttilfredsheden, som forventes at ske halvårligt i forbindelse med aktivitets- og servicemålsrapporterne for den præhospitale indsats.

Annonce