Gik der virkelig 40 minutter, inden en ambulance var fremme hos en kvinde, der var fundet forslået og uklar i Stensballe? Det kommer måske aldrig frem, for ifølge Region Midtjylland vil det være i strid med lovgivningen, hvis regionen oplyser responstiden. En pressejurist afviser dog, at regionens tavshedspligt omfatter oplysninger om ambulancetjenestens effektivitet.
Flere borgere har over for Horsens Folkeblad kritiseret den behandling, som de var udsat for, da de via 112 kom i kontakt med Region Midtjyllands AMK-vagtcentral. De havde i forrige uge fundet en stærkt forslået og uklar kvinde, som lå på vejen i Stensballe. Men ifølge borgere skulle der flere samtaler med AMK-vagtcentralen til, før der kom hjælp – og ambulancen var først fremme efter 40 minutter.
Over for Horsens Folkeblad har Region Midtjylland imidlertid afvist at fortælle, hvor lang tid der gik, inden ambulancen var fremme. ”Vi må ikke offentliggøre noget fra en sag, uden patienten har givet tilsagn. Vi er omfattet af de regler, der er i sundhedsvæsnet, og må derfor ikke udtale os”, fortæller Else Ammitzbøll, som er chef for det præhospitale område i Region Midtjylland. Samme svar har Region Midtjylland også givet i andre sager, hvor der har været kritik af responstiden.
Men regionens fortolkning af reglerne er helt forkert, fastslår Oluf Jørgensen, som er pressejurist og forskningschef på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Oluf Jørgensen siger til Horsens Folkeblad, at regionen er forpligtet til at svare på, hvornår et alarmopkald blev modtaget, hvornår ambulancen rykkede ud, og hvornår den var fremme.
”Regionen må ikke bruge tavshedspligten som begrundelse for ikke at svare på spørgsmål, som ikke handler om enkelte patienter eller ulykkesramte. Tavshedspligten dækker ikke ambulanceudrykningens effektivitet. Det tyder jo på, at regionen vil holde skjult, hvordan ambulancetjenesten fungerer. Når man skal vurdere ambulancetjenestens effektivitet, er det jo et spørgsmål om hurtighed”, siger pressejuristen.