De første danske hjertestartere er nu koblet på internettet, så det er muligt at overvåge den enkelte hjertestarter i døgndrift – og dermed sikre, at den virker, hver gang uheldet er ude. Målet er at undgå, at der skabes en falsk tryghed, som i værste fald kan være fatalt, hvis en hjertestarter er ude af drift i en ulykkessituation.
Det er Hjerteforeningen og Telenor, der med tech-virksomheden Seluxit som leverandør har taget initiativ til at opgradere Hjerteforeningens mange hjertestartere med Internet of Things-teknologi (IoT). Opgraderingen startede onsdag, og til august vil de første 39 hjertestartere være opgraderet.
Normalt vedligeholdes hjertestartere slet ikke – eller i bedste fald kun ved jævnlige servicebesøg. Det kan give en falsk tryghed og i værste fald være fatalt, hvis en hjertestarter er ude af drift i en ulykkessituation. Derfor gik Hjerteforeningen og Telenor tilbage i januar sammen med Seluxit om at udvikle en intelligent IoT-løsning for at sikre, at hjertestartere altid er klar til brug.
I første omgang bliver alle de af Hjerteforeningens hjertestartere, der hænger i eller ved landets Fakta-butikker, opgraderet med den nye teknologi. Det drejer sig om i alt 39 hjertestartere. Arbejdet startede onsdag, og i løbet af den næste uges tid vil de første ni hjertestartere blive opgraderet. De næste 30 vil efter planen været opgraderet i starten af august.
Med IoT er det muligt at gennemføre en intelligent og konstant overvågning. Hver enkelt hjertestarter er udstyret med en række sensorer, der er koblet på mobilnettet. Så snart en sensor registrerer, at en hjertestarter f.eks. mangler batteri, har været udsat for hærværk eller af anden årsag ikke er funktionsdygtig, sender den en besked, så problemet kan blive løst med det samme.
Udviklet af Aalborg-virksomhed
Rent praktisk sker opgraderingen ved, at hver hjertestarter får monteret en enhed med forskellige sensorer, der overvåger hjertestarteren 24 timer i døgnet. Enheden er udviklet af Aalborg-virksomheden Seluxit.
”Det har været vigtigt for at os at udvikle en enhed, der også kan bruges på eksisterende hjertestartere. Det duer ikke, hvis man skal ud og udskifte alle landets hjertestartere for at opgradere dem med IoT. Det skal være plug-and-play, så det er nemt at gå til”, fortæller Daniel Lux, der er adm. direktør i Seluxit.
Daniel Lux peger samtidig på, at den løsning, som Telenor og Seluxit leverer til Hjerteforeningen, adskiller sig fra andre forsøg med IoT og hjertestartere ved at overvåge selve hjertestarteren, og ikke kun skabet.
”Ved at have både optisk og akustisk overvågning minimerer vi risikoen for fejlalarmer, der f.eks. udløses af larm i omgivelserne. Og ved at overvåge selve hjertestarteren i stedet for skabet, kan vi ikke bare se om den er funktionsdygtig eller ej. Vi kan også med stor nøjagtig forudse, hvornår den får brug for næste servicetjek”, forklarer Daniel Lux.
Skal kunne stole på hjertestarteren
Hos Hjerteforeningen glæder man sig over, at samarbejdet med Telenor og Seluxit nu begynder at vise de første resultater.
”Hjertestop er et spørgsmål om liv eller død, og derfor er det helt afgørende, at man kan stole på, at hjertestarteren virker, når man står over for et menneske med hjertestop. Jeg tror, at alle, der løber efter en hjertestarter, forventer, at udstyret er 100 pct. i orden. Desværre ved vi, at der kan gå forglemmelse i den, når først man har anskaffet sig en hjertestarter, og at der kan være utydelighed omkring, hvem der har ansvaret for, at den bliver vedligeholdt. Derfor er vi rigtig glade for, at Hjerteforeningen sammen med gode samarbejdspartnere kan være med til at sikre døgnovervågning og garanteret vedligehold. Det kan ganske enkelt være med til at redde liv”, siger Anne Kaltoft, der er adm. direktør i Hjerteforeningen.