Fransk firma overtager driften af de danske akutlægehelikoptere

Efter en turbulent udbudsrunde har det franske selskab SAF Helicopteres i samarbejde med danske UNI-FLY vundet kontrakten på drift af de fire danske akutlægehelikoptere. Det betyder et farvel til den mangeårige leverandør, Norsk Luftambulanse. Den nye kontrakt giver regionerne en besparelse på 17 mio. kr. om året.

Udover Norsk Luftambulanse og franske SAF havde også det svenske selskab Babcock afgivet bud. Alle tre selskaber har ifølge regionerne leveret tilbud med høj kvalitet og driftssikkerhed. Således er prisen endt med at være udslagsgivende, og gevinsten er mærkbar:

”Faktisk bliver den nye aftale billigere end den nuværende. Vi sparer 17 mio. kr. om året i forhold til den nuværende aftale. Det er en rigtig god nyhed, fordi det betyder, vi kan få mere sundhed for pengene”, siger Ulla Astman, der er næstformand i Danske Regioner.

Driver 25 akutlægehelikoptere

SAF Helicopteres har stor erfaring med at flyve rednings- og akutlægehelikoptere. Det er opgaver, de har løst i Frankrig siden 1979, hvor de blandt andet har fløjet under vanskelige vejrforhold i Alperne og Pyrenæerne. SAF opererer i dag 37 helikoptere, heraf 25 akutlægehelikoptere, fordelt på 21 baser, og selskabet har endvidere egen flyoperativ træningsorganisation inkl. helikopter-simulatorer.

UNI-FLY blev etableret som helikopterselskab i 1970 i Danmark. UNI-FLY vil med afsæt i sine hangar- og værkstedfaciliteter i Odense blandt andet bistå SAF med den løbende service og vedligehold af akutlægehelikopterne og den daglige drift.

SAF og UNI-FLY skal levere helikoptere, inkl. service og vedligehold, samt flyvningen med pilot og specialuddannet paramediciner. Regionerne står selv for det lægefaglige personale og drift af landets fire helikopterbaser.

Nye og større helikoptere

Der er fire akutlægehelikoptere i Den Landsdækkende Akutlægehelikopterordning. Med overgangen til den nye kontrakt udskiftes de alle med nye helikoptere. To ligner dem, der er i forvejen. Men de andre to bliver nummeret større.

Helikoptere af den nuværende størrelse dækker behovet i langt de fleste situationer. De lidt større helikoptere kan eksempelvis være relevante, hvis en patient skal flyves fra et hospital til et andet for at modtage mere specialiseret behandling eller ved længere flyvninger.

Konkret har SAF budt ind med nyeste generation af helikoptere fra Airbus Helicopters i form af 2 stk. H135 på ca. 3 ton og 2 stk. H145, der vejer ca. 700 kg. mere. Det er også Airbus-helikoptere af typen 135, som flyver i dagens akutlægehelikoptertjeneste. Fordelen ved de lidt større helikoptere er blandt andet, at der er plads til ekstra udstyr og ledsagende personale. Samtidig er begge helikoptermodeller fortsat så små, at de kan lande tæt på skadestedet. Det kan være når patienter er kommet svært til skade ved et trafikuheld, eller ved patienter med symptomer på blodprop eller blødning i hjernen.

SAF overtager driften af akutlægehelikopterne den 1. oktober 2023. Inden da skal selskabet nå at få leveret og godkendt de nye helikoptere og at ansætte og træne personale.

Norsk Luftambulanse har haft opgaven siden 2014.

Annonce