Tirsdag bliver Danmarks første el-ambulance sat i drift. Der er tale om en Mercedes Benz e-Vito Tourer L3, der som et forsøg skal rykke ud fra Falcks nye station i Københavns Sydhavn. Erfaringerne med el-ambulancen skal være med til at afklare, hvordan el-ambulancer fremadrettet kan blive en del af ambulancedriften – hvilket dog først ventes at ske om 3-4 år.
Ambulancer, som kører på el, er en relativt uprøvet teknologi, og derfor starter Falck og Region Hovedstaden nu et forsøg med en el-ambulance, som skal hjælpe hovedstadens borgere på hospitalet. El-ambulancen bliver den første af sin slags i Danmark, og den vil rykke ud fra den nye ambulancestation, som er blevet indrettet på Falcks Hovedkontor i Sydhavnen i København.
Den nye el-ambulance er en Mercedes Benz e-Vito Tourer L3 med en maks. hastighed på 160 km/t. Den har en bruttovægt på 3.500 kg og en nyttelast på 930 kg. Batterikapaciteten er på 60 kWh, og ambulancen kan køre 233 km. på en opladning. Ved anvendelse af hurtig opladning kan batteriet på 35 minutter gå fra 10 pct. til 80 pct. Ambulancen udleder ingen CO2, når den kører.
El-ambulancen ligner en almindelig dansk ambulance, men den er dog en smule mindre i størrelsen. Det skyldes, at el-ambulancer er tungere end almindelige dieselambulancer. Ved at reducere størrelsen en anelse, opnår el-ambulancen en højere hastighed og skal ikke oplades så ofte som en større ambulance. El-ambulancen lever op til alle europæiske standarder i forhold til udstyr og funktion, og den minder størrelsesmæssigt om nogle af Falcks andre ambulancer i Tyskland og Sverige.
Mål om fossilfrie transportaktiviteter
Erfaringerne fra el-ambulancen skal være med til at forme og modne teknologien, så der indhentes viden om, hvordan el-ambulancer fremadrettet kan blive en del af ambulancedriften. Falck forventer, at de første el-ambulancer indsættes i den almindelige ambulancedrift om 3-4 år.
“Det er en stor milepæl i vores grønne omstilling. Vores medarbejdere har leveret et svært, men fantastisk arbejde op til lanceringen af el-ambulancen, hvor der ned til mindste detalje er blevet optimeret på vægten og den tilgængelige plads, så vi har fået skabt en operationel og skalerbar el-ambulance. Vores største direkte emissioner stammer fra vores brændstofforbrug, og derfor er det afgørende, at vi fremmer udbredelsen af ambulancer på el og andre vedvarende energikilder“, siger Jakob Riis, som er administrerende direktør i Falck.
”Jeg er rigtigt glad for, at Falck går foran med denne første el-ambulance i Region Hovedstaden. Vi har jo et mål om, at alle transportaktiviteter skal være fossilfri i 2050 – det vil sige transport af medarbejdere, patienter, varer og tjenesteydelser. Og at vi nu afprøver muligheden for eldrevne ambulancer, er endnu et skridt på vejen mod en fossilfri fremtid for transporten i Region Hovedstaden”, siger Lars Gaardhøj (S), der er regionsrådsformand i Region Hovedstaden.