For første gang på dansk jord skal hjertestartere flyve med drone ud til folk ved mistanke om hjertestop. Dronen vil i første omgang flyve i og omkring Aalborg by som en del af et forskningsprojekt. Helt konkret vil dronen blive sendt afsted, når den sundhedsfaglige 112-operatør mistænker hjertestop. Dronen flyver helt automatiseret via GPS og kamera.
Fra i dag vil dronen foretage de første indledende testflyvninger, mens det forventes, at dronen vil være i operativ drift i uge 26, hvorefter den forhåbentlig kan være med til at redde liv i det nordjyske.
I første omgang anvendes dronen kun i og omkring Aalborg. Dronen flyver automatiseret via GPS og kamera hen til personen, som ringer 112. Ved dronens ankomst vil en operatør tage over og sikre, at hjertestarteren fires ned et passende sted, f.eks. i en indkørsel eller foran hoveddøren på adressen.
Samarbejde med svenskere
Forskningsprojektet udføres af Region Hovedstadens Akutberedskab i samarbejde med Den Præhospitale Virksomhed i Region Nordjylland, Karolinska Instituttet i Stockholm samt det svenske firma Everdrone.
Dronen er den første af sin slags i Danmark, og perspektiverne er store, hvis man spørger Fredrik Folke, der er forsker og professor ved Region Hovedstadens Akutberedskab – og er en af drivkræfterne bag forskningsprojektet.
”De seneste år er chancen for at overleve et hjertestop øget betydeligt i Danmark. I dag er det cirka 15 pct., der overlever. Men der er stadig et stort potentiale, for vi ved, at der er overlevelsesrater på op til 50 pct. ved eksempelvis lufthavne, forlystelsesområder og lignende”, fortæller Fredrik Folke.
Derfor er det vigtigt at komme i gang med at få afprøvet ny teknologi, så der kan indsamles viden om, hvor og hvordan en drone bedst kan være med til at redde liv i Danmark, lyder det fra forskeren.
Skal danne grundlag for større forsøg
Grundlæggende skal droneforsøget i Aalborg afdække, om det grundlæggende kan lade sige gøre at udbrede denne type drone i Danmark. Det fortæller Louise Kollander, der er anæstesilæge og PhD-studerende ved Region Hovedstadens Akutberedskab. Hun står bag forskningsforsøget sammen med Fredrik Folke.
”Er den tekniske løsning optimal? Hvor mange minutter kommer vi før frem end ambulancen? Hvordan er oplevelsen for dem, der modtager og bruger en drone-hjertestarter? Den type af spørgsmål skal vi forskningsmæssigt have afklaret, før det giver mening at kigge mod storskalaforsøg”, siger Louise Kollander.
Droneforsøget har været flere år undervejs, og har krævet mange tilladelser, så sikkerheden er i top – også i forhold til flytrafikken. Det er også grunden til, at forsøget starter op i lige netop Aalborg, for dronen skal monitoreres i et såkaldt kontrolleret luftrum. I Aalborg vil dronen derfor blive overvåget af kontroltårnet i Aalborg Lufthavn.
Trafikstyrelsen har godkendt, at forsøget kan foretages i Aalborg.