Tidligere på året vandt Falck kontrakten på at drive Danmarks første lægehelikopter,der med base i Ringsted dækker Region Sjælland og Region Hovedstaden. Det skete i konkurrence med fire andre virksomheder, men hidtil har deres identitet ikke været offentligt kendt. Nu er det imidlertid kommet frem, at FDM bød på driften af lægehelikopteren. FDM indgik i et konsortium, som også omfattede FDM’s tyske søsterorganisation, ADAC, og helikopterfirmaet Uni-Fly – og det blev en dyr fornøjelse for Uni-Fly.
FDM har ikke selv nogen tidligere erfaring indenfor hverken helikopterdrift eller akutberedskab, men den tyske søsterorganisation ADAC er udover at være Tysklands største autohjælpsudbyder også en af verdens største lægehelikoptertjenester. I alt har ADAC 44 lægehelikoptere i Tyskland, og de er placeret således, at de fleste steder i Tyskland kan nås på 15 minutter.
I forbindelse med afgivelsen af tilbuddet på lægehelikopteren i Ringsted havde FDM og ADAC allieret sig med danske Uni-Fly, der råder over tre helikoptere i Odense og én i Esbjerg. Men tilbudsprocessen blev en dyr fornøjelse for Uni-Fly, der i sit nyeste regnskab giver tidsforbruget skylden for, at mange års overskud blev vendt til et underskud.
“Vi afgav et bud sammen med FDM og ADAC i Tyskland, og vi brugte en utrolig masse tid og penge på det”, siger Bjarne Stuhr Petersen, stifter og direktør i Uni-Fly, til dagbladet Børsen.
Fristen for at afgive tilbud på Danmarks næste lægehelikopter, der får base i Karup, udløb for få dage siden, men det vides ikke, om FDM atter er at finde blandt tilbudsgiverne.