Selv om Falcks ambulancer ofte overskrider færdselslovens vægtgrænse på 3.500 kg., så skal redderne ikke frygte en bøde – politiet giver nemlig først en bøde, hvis ambulancen vejer over 3.780 kg., mens vægten skal op på 4.550 kg., før redderne mister kørekortet. Det skriver Falck i en intern mail til redderne.
Det er Metroxpress, som de seneste dage har skrevet om Falck-ambulancernes vægtproblemer. Ifølge avisen vejer Falcks standardambulance, en Mercedes-Benz 319 CDI, 2.459 kg. Opbygning og udstyr vejer 941 kg., mens to reddere, to passagerer og en patient på hver 75 kg. bringer totalvægten op på 3.775 kg. Det er et problem, for de fleste reddere har blot et almindeligt B-kørekort op til 3.500 kg,, ligesom ambulancen kun er godkendt til samme vægt. Dermed kører mange hundrede Falck-ambulancer formentlig ulovligt.
Ifølge avisen har Falck beroliget deres reddere med, at de først får en bøde af politiet, når ambulancen vejer over 3.780 kg., mens den skal veje over 4.550 kg., før de mister kørekortet. Det viser en intern mail, som avisen er i besiddelse af. Ifølge Falck er opgørelsen af totalvægten til 3.775 kg. da også kun et regneeksempel. “Vi har ikke hidtil oplevet problemer med myndighederne med ambulancernes vægt”, siger pressechef Louis Honore.
Regionerne og Falck har flere gang søgt om dispensation om at køre med tungere ambulancer, men har fået nej af både Trafikstyrelsen og Rigspolitiet, viser dokumenter, som Metroxpress er i besiddelse af. I januar 2014 søgte Danske Regioner Justitsministeret om lov til at køre med tungere ambulancer, end færdselsloven giver lov til. I november 2013 havde de ellers fået et afslag af Rigspolitiet, som “ikke kan støtte en tilladelse.”