Region Hovedstadens akutberedskab har for tredje gang mistet optagelser af samtaler på grund af en teknisk fejl. Forrige år var det dele af radiokommunikationen med ambulancerne, der ikke blev optaget i ni måneder, samt 20.000 opkald til de sundhedsfaglige visitatorer, der ikke blev optaget. Nu har regionen så opdaget, at 14.100 opkald til Akuttelefon 1813 ikke er blevet optaget.
Forrige år var det et forkert monteret kabel på Region Hovedstadens AMK-vagtcentral i Ballerup, som førte til, at der i ni måneder ikke blev optaget kommunikation mellem en af vagtcentralens pulte og ambulancerne. Kablet var blevet sat i et forkert stik, og det førte blandt andet til, at radiotrafikken i en meget omtalt sag, hvor en 3-årig dreng døde, aldrig blev optaget.
Den næste fejl opstod, da optagelser af ca. 20.000 opkald og viderestillinger til 112 og Akuttelefon 1813 i en periode på tre uger i marts 2017 ikke blev gemt på grund af en opsætningsfejl.
Allerede efter sagen med det forkert monterede kabel understregede Region Hovedstaden, at man ville fastsætte en kontrolprocedure, som skulle sikre, at lignende fejl ikke ville opstå i fremtiden. Men nu oplyser regionen, at det atter er gået galt.
To konfigurationsfejl
Denne gang har Region Hovedstaden opdaget, at der i to perioder i 2017 og 2018 er et større antal samtaler på Akuttelefon 1813, der ikke er blevet optaget. Regionen opdagede de to fejl i forbindelse med behandlingen af en konkret sag, hvor der netop var behov for at finde en optagelse af en sundhedsfaglig samtale frem.
Fejlen har berørt ca. 14.100 telefonsamtaler på Akuttelefon 1813, som ikke er blevet optaget og gemt i de to perioder.
Den ene fejl opstod, da en telefon blev udskiftet med en ikke-standard telefon. Fordi det var en ikke-standard telefon, blev den ikke sat op med den korrekte konfiguration til at optage samtaler. Denne fejl betød, at ca. 6.800 samtaler ikke blevet optaget. Fejlen stod på fra 5. december 2017 til 24. februar 2018, hvor konfigurationen blev rettet. Telefonen er efterfølgende blevet udskiftet til en standardtelefon.
Den anden fejl opstod, da 16 nye brugerprofiler blev oprettet til telefonisystemet, men uden den korrekte konfiguration til at optage samtalerne. Denne fejl betød, at ca. 7.300 samtaler ikke blev optaget. Fejlen stod på fra april 2017 til juni 2017, hvor konfigurationen på brugerprofilerne blev rettet.
De manglende optagelser er af samtaler mellem de sundhedsfaglige visitatorer og borgere, og de indeholder sundhedsfaglige vurderinger fra sundhedsfaglige visitatorer. Fejlen betyder, at samtalerne ikke kan indgå i det løbende kvalitetsforbedringsarbejde og ikke kan fremfindes i forbindelse med behandling af klagesager.
Vil forbedre teknisk overvågning
Region Hovedstaden konstaterer, at den tekniske overvågning af, om systemet optager samtalerne som ønsket, har vist sig ikke at være ”omfangsrig nok”. Regionen er derfor i dialog med leverandøren omkring en forbedret og mere detaljeret overvågning af, om optagelsen finder sted. På den måde vil regionen fremadrettet kunne reagere hurtigere, hvis logningen fejler – for eksempel på grund af, at der ikke optages samtaler.
Regionen vurderer, at de manglende optagelser ikke får betydning for patientsikkerheden. Resultaterne af samtalerne er nemlig skrevet ind i journalen og kan derfor findes frem, hvis de skal bruges, f.eks. i forbindelse med klagesager.