I sidste uge blev det offentliggjort, at Hovedstadens Beredskab fra 2023 ikke længere skal udføre ambulancekørsel for Region Hovedstaden. Det tabte udbud betyder ikke kun et smerteligt farvel til landets sidste kommunale ambulancetjeneste, men også et farvel til en helt unik arbejdsplads. Det skriver Thomas Brücker, der er næstformand i Teknik og Service-sektoren i FOA, i dette debatindlæg.
Af Thomas Brücker, næstformand for Teknik- og Service-sektoren i FOA
Forleden blev resultatet af Region Hovedstadens ambulanceudbud offentliggjort.
Ved offentliggørelsen stod det klart, at Hovedstadens Beredskab ikke blev tildelt nogen af de områder, de havde budt på, og derfor endegyldigt stopper med at køre ambulancer i hovedstadsområdet fra februar 2023.
Med dette tab af udbuddet betyder det ikke kun et smerteligt farvel til landets sidste kommunale ambulancetjeneste, men også et farvel til en helt unik arbejdsplads.
En unik arbejdsplads, der i kraft af beliggenheden i vores hovedstad og i kraft af en helt særlig kultur og korpsånd igennem 125 har leveret ambulancer i høj kvalitet.
Har været spydspids i udviklingen
Hovedstadens Beredskab, som blev til efter at Københavns Brandvæsen fusionerede med de andre storkøbenhavnske beredskaber, har igennem årene været spydspids på det præhospitale område.
Her kan det blandt andet nævnes, at det var i det daværende Københavns Brandvæsen, at akutlægebilen blev til. Det var ligeledes i Københavns Brandvæsen, at den psykiatriske udrykningstjeneste blev skabt, og det var i Hovedstadens Beredskab, at man i samarbejde med Københavns Kommune udviklede Sociolancen.
Alle tre noget, som regionen er meget stolte af at kunne præsentere som en del af den service, borgerne kan forvente.
Nu mister de så den aktør, der har været ophavsmand for disse tre tiltag, for blot at nævne nogle af dem.
Savner fokus på arbejdsmiljøet
I et opslag fra den nyudnævnte regionsrådsformand Lars Gaardhøj lykønsker han Falck og regionen som vindere af det netop overståede udbud. Han roser ligeledes det fokus, der i udbuddet har været på uddannelse, udvikling og innovation.
Det, jeg til gengæld savner i regionsrådsformandens kommentar, er fokus på arbejdsmiljøet.
For tro mig: Uddannelse, udvikling og innovation betyder ikke meget for de reddere, der kører i Region Hovedstaden i dag, hvis arbejdsmiljøet hænger i laser. Virkeligheden i dag er, at arbejdsmiljøet blandt redderne er presset som aldrig før. Samtlige aktører i regionen har store udfordringer med at rekruttere tilstrækkeligt personale.
Den altoverskyggende forklaring fra redderne er, at de ikke kan holde til presset i Region Hovedstaden – ligesom de har det utrolig svært med det samarbejde, der er i den daglige drift imellem Region Hovedstaden og dem selv som reddere.
Med den manglende fokus på det fremadrettede arbejdsmiljø er jeg stærkt bekymret for fremtidens ambulancetjeneste i Region Hovedstaden.
Risikerer yderligere mangel på reddere
Setuppet med få store baser lægger op til, at store dele af beredskabet i fremtiden skal være flydende beredskaber uden en egentlig fast base. Her piller man ved endnu et af de elementer, der betyder meget for redderne, og som vil gøre det mindre attraktivt at køre ambulance i Region Hovedstaden.
Samtidig ved vi, at der altid er reddere, der søger nye veje, når de står til at skulle skifte arbejdsgiver – og med den personaleomsætning, der i forvejen er fra Region Hovedstaden, er jeg alvorligt bekymret for, at der vil ske en massiv mandskabsmangel, som vil få store konsekvenser for et i forvejen dårligt arbejdsmiljø.
I sidste ende er det borgerne i Region H, der kommer til at betale prisen. Så kan det godt være, at regionsrådsformanden er stolt over, at der er fokus på uddannelse og innovation, men hvad hjælper det, hvis der er så massiv reddermangel, at ambulancerne ikke kan besættes og responstiderne ikke overholdes?
Jeg er på vegne af borgene – og ikke mindst på vegne af redderne i Region Hovedstaden – rigtig ked af, at prisen igen ser ud til at være vægtet så højt, og at der har været så ringe fokus på arbejdsmiljøet. Det kan godt være, at der i et udbud kan være nogle hurtige penge at spare, men det kan vise sig at blive dyrt på sigt. Det har vi set adskillige eksempler på fra andre sektorer.
Jeg vil til slut sende en stor tak til mine tidligere kollegaer i Hovedstadens Beredskab. Tak for jeres kæmpestore indsats. Både for faget, men ikke mindst for borgerne, der også har så uendelig meget at takke jer for.
Tak.