Transportminister Thomas Danielsen vil etablere en ny ordning, hvor frivillige førstehjælpere kan anvende grønne blink på deres biler. Men førstehjælpernes egne organisationer advarer kraftigt mod ministerens planer. Planerne vil nemlig potentielt udsætte både førstehjælperne og andre bilister for fare. Desuden vil de skabe forvirring og udvande respekten for de blå blink, mener organisationerne.
Allerede sidste år annoncerede transportminister Thomas Danielsen (V), at han vil etablere en forsøgsordning, hvor frivillige førstehjælpere kan udstyre deres biler med et grønt blink – et såkaldt opmærksomhedsblink. Blinket skal ikke give de frivillige lov til at overtræde færdselsreglerne, men det skal sende et signal, så de frivillige bl.a. ikke risikerer at blive stoppet af politiet, hvis de er på vej til en førstehjælpsopgave.
Transportministeriet har tidligere oplyst, at de grønne opmærksomhedsblink skal reguleres i en ny bekendtgørelse, som efter planen skal sendes i høring i år. Samtidig har ministeriet oplyst, at der ikke skal være tale om en forsøgsordning, men om en permanent ordning. Endvidere har ministeriet lagt op til, at ordningen både skal omfatte frivillige hjerteløbere og andre frivillige, der har livreddende opgaver.
Førstehjælpere ønsker ikke grønne blink
Hos de frivillige førstehjælperes organisationer er der dog ikke nogen begejstring for transportministerens planer. Tværtimod har organisationer i kraftige vendinger advaret ministeren mod at gå videre med planerne.
Dansk Råd for Genoplivning (DRG) har blandt andet Beredskabsforbundet, Falck, Røde Kors og TrygFonden som medlemmer. DRG repræsenterer dermed blandt andet alle hjerteløbere i Danmark. Men DRG advarer kraftigt mod ministerens planer:
”Det er afgørende at fastholde engagementet blandt danskerne, fordi vi ved, at tiden er afgørende for at overleve et hjertestop. Alligevel fraråder DRG at give frivillige muligheden for at anvende grønne blink på deres biler. Modsat ambulancernes blå blink har frivillige ikke en særlig form for uddannelse, som træner dem til at kunne håndtere hurtig kørsel i en nødsituation. DRG er bekymrede for, at anvendelsen af grønne blink kan skabe situationer, hvor andre trafikanter eller den frivillige selv sættes i fare”, skriver DRG i et papir, som organisationen har fremsendt til transportministeren.
”Herudover risikerer brugen af grønne blink at skabe forvirring og udvande betydningen af de blå blink, således at danskerne får svært ved at skelne mellem, hvordan de skal agere ved de to former for blink. Endelig ønsker DRG ikke, at dét at være frivillig eller hjerteløber kræver særligt udstyr, som eksempelvis indkøb af grønne blink gør. Alle skal have mulighed for at være en del af indsatsen for at redde liv”, skriver DRG i papiret.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Transportministeriet.