Stort alarmfirma politianmeldt for at lyve om indbrud

Alarmfirmaet Verisure – der blandt andet sælger tyverialarmer under varemærket Falck Alarm – er blevet meldt til politiet for vildledning. Det er Forbrugerombudsmanden, som har indgivet politianmeldelsen, og baggrunden er blandt andet, at Verisure har løjet overfor potentielle kunder ved at fortælle, at der havde været mange indbrud i deres lokalområde.

Verisure indgår i den svenske Securitas Direct-koncern, der har aktiviteter i 15 lande og har over 16.000 ansatte. I Danmark hed Verisure tidligere Dansikring Direct, og Verisure er kendt for en aggressiv markedsføring, hvor alarmfirmaet både anvender Verisure-navnet og varemærket Falck Alarm. Verisure overtog således i 2016 Falcks danske alarmaktiviteter, der derefter skiftede navn til Falck Alarm by Verisure.

Nu har Forbrugerombudsmanden så politianmeldt Verisure for at have vildledt forbrugere i telefonsamtaler, annoncer på sociale medier samt på alarmfirmaets hjemmeside. Forbrugerombudsmanden vurderer, at Verisure har vildledt forbrugerne på flere måder:

  • Ved under tre telefonopkald at oplyse eller give forbrugerne indtryk af, at der havde været mange indbrud i forbrugernes område, selv om det ikke var korrekt.
  • Ved under fem telefonopkald at oplyse, at forbrugerne havde vundet en præmie, selvom forbrugerne ikke var blevet udtrukket som vindere af en konkurrence, og selvom forbrugerne skulle indgå en løbende abonnementsaftale med Verisure for at få ”præmien”.
  • Ved i en annonce, som efterfølgende er fjernet, på Facebook og Instagram fra starten af 2020 at have oplyst, at ”En indbrudsbølge ramte i slutningen af november en vej i Slagelse. Inden for et halvt døgn blev 7 huse udsat på for indbrud på Agersøvej” med link til en nyhedsartikel på sn.dk fra 2018, hvilket gav det urigtige indtryk, at det var i november 2019, der havde været indbrud på Agersøvej, selvom det var i november 2018, at indbruddene havde fundet sted.
  • Ved på alarmfirmaets hjemmeside at have markedsført en alarmtest som ”gratis” indtil 24. august 2020, selvom det var en betingelse for at få svar på alarmtesten, at forbrugerne gav samtykke til at blive kontaktet af Verisure via telefonopkald og sms. Oplysningen om at forbrugerne gav samtykke til markedsføring, blev desuden præsenteret på en skjult, uklar eller uhensigtsmæssig måde både på hjemmesiden og i opslag på sociale medier, der ledte hen til alarmtesten.

Verisure har tidligere accepteret en bøde på 350.000 kr. for ulovligt telefonsalg, en bøde på 10.000 kr. for spam samt en bøde på 60.000 kr. for vildledning og uanmodede henvendelser.

”Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at Verisure i flere tilfælde har vildledt forbrugerne ved at give urigtige oplysninger om, at der for eksempel har været mange indbrud i området, hvor forbrugerne bor. En virksomhed må naturligvis ikke give urigtige oplysninger som middel til at skræmme forbrugerne til at købe et produkt, som for eksempel en alarm”, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Annonce