Dropper plan om nyt it-system til håndtering af 112-opkald

Arkivfoto

Politiets alarmcentraler skal alligevel ikke have et nyt it-system til håndtering af 112-opkald. Efter længere tids arbejde med planlægningen af det nye system – der egentlig skulle have været sendt i udbud i 2023 – har Rigspolitiet besluttet at droppe systemet. I stedet vil man videreudvikle det eksisterende system, så det f.eks. kan modtage alarmer via videoopkald og tekstbeskeder.

Som med mange andre offentlige it-systemer har planerne om anskaffelse af et nyt 112-system været ramt af massive forsinkelser. Oprindeligt skulle systemet have været sendt i udbud i 2023, men det er løbende blevet udskudt. Rigspolitiet har dog undervejs understreget vigtigheden af, at der anskaffes et nyt system, og anskaffelsesprojektet har da også været blandt politiets højest prioriterede projekter.

Målet har været, at det nye it-system skulle sikre fortsat driftsstabilitet på 112-området. Systemet skulle også sikre, at alarmcentralerne kan leve op til EU’s teledirektiv og tilgængelighedsdirektiv, der stiller krav om, at alarmcentralerne skal kunne modtage data, f.eks. opkald i form af video, tekstbeskeder og tale, samt at alle borgere skal have samme muligheder for kommunikation, når der interageres med alarmcentralerne.

Skifter strategi – og ministerium

Sidste år besluttede Rigspolitiet imidlertid at gennemføre en analyse af ”en mulig alternativ anskaffelsesstrategi”. Den analyse er nu afsluttet, og konklusionen er, at politiets fremtidige 112-løsning skal baseres på det nuværende it-system. Dermed vil der være tale om et væsentligt mindre projekt end tidligere antaget, da der altså ikke skal anskaffes et nyt 112-system, men kun skal ske opdateringer og videreudvikling af det nuværende system.

Rigspolitiet har nu igangsat en opdatering af den samlede plan og udarbejdelse af relevante styringsdokumenter, herunder en stillingtagen til aftalegrundlaget for drift, support og vedligehold af 112-systemet og afklaring af behov for udbud. Herefter skal projektet drøftes med Statens It-råd, ligesom det skal afklares, om der skal ske forelæggelse for Finansudvalget.

Projektet kompliceres af, at alarmcentraler indgik i sommerens ressortændring, således at de nu hører under Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab – der dermed også skal overtage it-projektet. Rigspolitiet bistår med rådgivning i overdragelsesfasen.

Annonce