Når en borger ringer 112 fra en Android- eller iOS-smartphone, får alarmcentralen nu automatisk tilsendt borgerens placering med en nøjagtighed på 10-50 meter. Hidtil har det kun været muligt ved 112-opkald fra Android-smartphones, men nu er Apples telefoner også med i ordningen, som dermed dækker ca. 98 pct. af alle 112-opkald fra mobiltelefoner.
Landets alarmcentraler indførte i august 2019 et forbedret system til at stedfæste borgerens nøjagtige position – i form af såkaldt Advanced Mobile Location (AML) teknologi, der ved et opkald fra en mobiltelefon kan sende præcise oplysninger om en given position til alarmcentralen.
I første omgang var teknologien kun tilgængelig på Android-telefoner, men med den seneste systemopdatering fra Apple, vil alarmcentralerne nu kunne modtage meget præcise positionsdata ved 98 pct. af alle 112-opkald fra mobiltelefoner.
Kan redde menneskeliv
Den præcise placering vil ikke alene medvirke til at undgå de episoder, hvor udrykningen bliver forsinket, fordi 112 ikke kan få den præcise placering. Man vil potentielt også i nogle tilfælde kunne redde menneskeliv, fordi de danske beredskaber kan få hjælpen hurtigere frem til borgerne.
”Jo mere præcis information om placering, vi kan få, jo bedre kan vi håndtere de enkelte alarmopkald. Det vil øge mulighederne for at få hjælpen hurtigere frem og potentielt kunne redde menneskeliv. Samtidig vil AML forbedre arbejdsbetingelserne for personalet i alarmcentralerne, så de kan yde en bedre service til borgerne”, siger Jesper Kammersgaard, der er afdelingschef i Rigspolitiet.
Hidtil har præcisionsniveauet for positionsoplysninger ved opkald til alarmcentralerne typisk været et sted mellem 200 meter og 10 km. Ved AML er præcisionsniveauet ned til ca. 10 meter, og det er dermed meget mere brugbart i forhold til at stedfæste præcist, hvor borgeren ringer fra.
Teknologien gør det nemmere at lokalisere hændelser, der ikke sker på en eksakt adresse, eller hvor borgeren ikke kan tale, bl.a. i forbindelse med færdselsuheld, selvmordstruede personer, folk der oplever vold i hjemmet, folk der har opdaget brand i landområder samt ved akutte medicinske tilfælde. Det vil også være en hjælp i situationer, hvor mindre børn ringer 112, da de ofte ikke kender adressen.
Har gode erfaringer med AML
Statistiske udtræk viser, at politiet i gennemsnit kan stedfæste borgeren ca. et minut hurtigere, hvis dette ikke skal ske gennem dialog, men identificeres allerede ved opkaldets start. Og siden teknologien blev indført på Android-telefoner i august, har alarmcentralerne også haft flere eksempler på opkald, hvor den nye placeringsteknologi har betydet at hjælpen kom hurtigere frem til borgeren.
”Vi har gode erfaringer med AML. Vi har flere eksempler med borgere, f.eks. turister, der har ringet fra et sommerhusområde. Og der ville det have været svært at lokalisere dem, hvis ikke de selv ved, hvor de er. Tidligere ville vi måske få en radius mellem 200 meter og 10 km, men i disse tilfælde kan vi lokalisere dem med 10-50 meters præcision. Det gør en kæmpe forskel i forhold til, hvor hurtigt hjælpen kan nå frem”, siger Kristian Juliussen, der er leder af alarmcentralen i Aarhus.
Sådan virker teknologien
AML (Advanced Mobile Location) er en teknologi, der i forbindelse med et opkald fra en mobiltelefon kan sende præcise oplysninger om en given position til en alarmcentral.
Telefonen registrerer, når man ringer til 112, og hvis telefonens navigationssystem ikke allerede er aktiveret, sker det ved opkaldet. Der bliver automatisk sendt en sms til alarmcentralen med en placering, før navigationssystemet slukkes igen.
AML-teknologien kan også trække data fra wifi i området, hvis wifi-signalet er kraftigere end mobilsignalet.
Teknologien er dermed ikke afhængig af, at der er en app installeret på indringerens mobiltelefon, eller af at vedkommende husker at bruge den. Gennemslagskraften er dermed væsentligt større end 112-appen.
Hvis der er meget lidt batteri tilbage på telefonen, vil AML-teknologien dog ikke blive slået til, da man prioriterer muligheden for at kunne foretage et opkald.
AML er først aktivt i Apple-enheder, når brugerne har opdateret iOS-styresystemet til den nyeste version. I Android-telefoner ligger funktionen som en fast del af opsætningen, og opdatering sker automatisk.
I Danmark foretages over 80 pct. af alle opkald til alarmcentralen fra en mobiltelefon, mens tallet for Europa samlet er over 70 pct.