Den nye 112-app viste for alvor sit værd den 15. april 2013, da en person var tæt på at drukne i Søby Sø ved Herning. Her ringede en mand til alarmcentralen i Aarhus, efter at han havde set en person ligge cirka 10 meter ude i Søby Sø ved Herning. Men Søby Sø er et vidt begreb, og det kunne have kostet flere dyrebare minutter, før medarbejderen på alarmcentralen havde sporet sig ind på, hvor anmelderen præcist befandt sig. Men det tog kun få sekunder – anmelderen havde nemlig foretaget opkaldet via 112-app’en.
”I løbet af meget få sekunder havde vi en helt præcis angivelse af, hvor manden befandt sig, og i løbet af 40 sekunder havde vi en udførlig ruteplan klar til redderne. Havde vi ikke haft anmelderens GPS-koordinater via 112 app’en, så ville der dels have været en vis risiko for, at han dels stod et helt andet sted, end han troede, dels at redderne ville have kørt den forkerte vej ind til søen”, fortæller lederen af alarmcentralen i Aarhus, politikommissær Klaus Hvegholm Møller.
Medarbejderen på alarmcentralen guidede redderne ad veje og grusstier, så de kom direkte hen til anmelderen. Det tog kun godt otte minutter fra opkaldet blev modtaget på alarmcentralen til redderne havde fat i personen, der var ved at drukne i søen.
”App’en har formentlig været med til at redde vedkommendes liv. Der blev ikke spildt et eneste sekund hverken på alarmcentralen eller i ambulancen på at finde frem til ulykkesstedet”, siger Klaus Hvegholm Møller, der desværre jævnligt oplever det modsatte.
”Der går ofte for meget tid med at lokalisere, hvor folk befinder sig henne. Jo længere væk fra byerne, jo sværere er det, for der står ikke altid lige et vejskilt og et vejnummer, vi kan køre efter. Så den nye app er bestemt et rigtig godt redskab for os – i forlængelse af de mange andre hjælpeværktøjer, vi har”, siger Klaus Hvegholm Møller.