Sundhedsfaglig visitation
Ny folder skal øge tryghed ved 112-opkald
Region Midtjyllands Præhospital har i denne uge sendt en iøjnefaldende gul folder ud til borgerne. Den fortæller om hvad der sker, når man ringer 112, og hvilken hjælp, man kan forvente. Informationen skal hjælpe borgerne til at handle hensigtsmæssigt, når der sker noget alvorligt. En lignende folder blev i juni udsendt til feriehuse og turistområder på sprogene dansk, engelsk og tysk.
Hvert femte telefonopkald til 112 er uklart
Et opkald til 112 handler ofte om liv eller død. Derfor er det vigtigt, at AMK-vagtcentralen lynhurtigt kan forstå, hvad der er sket, og vurdere, om de for eksempel skal sende en ambulance med udrykning eller ej. Men i mange tilfælde har vagtcentralens ansatte svært ved at afkode situationen lige med det samme. Faktisk er 20 pct. af alle opkald til Hovedstadens AMK-vagtcentral af en sådan karakter, at de af personalet kategoriseres som ”uklare problemer”.
Kan overvågningskameraer gøre nytte ved hjertestop?
Er det muligt at bruge de mange overvågningskameraer, som er opstillet i Danmark, til at give bedre hjælp ved hjertestop? Det skal et nyt forskningsprojekt undersøge. Baggrunden er, at simulationsstudier har vist, at vejledningen ved 112-opkald bliver bedre, hvis de sundhedsfaglige medarbejdere, som tager imod opkaldet, kan se personen i den anden ende af røret og de umiddelbare omgivelser.
Forsøg i Sverige: Anmeldere kan sende billeder til alarmcentralen
Når medarbejderne på alarmcentralen Göteborg skal visitere 112-opkald om sygdom og tilskadekomst, så vil de fremover kunne støtte sig til billeder, som anmelderne indsender via deres smartphones. Der er tale om et forsøg, der i løbet af det næste halve år skal afklare, om muligheden for at indsende billeder øger kvaliteten af visitationen.
Klar fejl på AMK-vagtcentral ved 12-årigs død
Der skete en klar fejl på Region Hovedstadens AMK-vagtcentral i forbindelse med en 12-årig drengs død sidste år. Den konkluderer Patienterstatningen i en ny afgørelse, hvor det slås fast, at der skete en tilsidesættelse af de gældende retningslinjer og faglige standarder i forbindelse med visitationen på vagtcentralen.
Region Hovedstadens AMK-vagtcentral ramt af serverproblemer
Fredag aften blev AMK-vagtcentralen hos Region Hovedstaden samt regionens 1813-akuttelefon ramt af alvorlige tekniske problemer, som medførte, at alarmcentralen ikke kunne viderestille 112-opkald til sundhedsfaglig visitation hos AMK-vagtcentralen. En nødprocedure sikrede dog, at alarmopkaldene blev ekspederet.
Sygeplejersker på AMK-vagtcentral besvimer af stress
De sygeplejersker, som varetager den sundhedsfaglige visitation på AMK-vagtcentralen i Region Nordjylland, er så stressede, at flere er brudt sammen under deres vagt. Der meldes om sygeplejersker, der er besvimet af udmattelse under vagten og som hyppigt oplever at blive kaldt på job på fridage. Det fremgår af påbud fra Arbejdstilsynet.
Læge: Vagtcentral skulle have sendt ambulance til 61-årig
Tidligere på måneden blev den 61-årige Jørgen Kihle Christensen fundet druknet. Aftenen før havde tre personer forsøgt at tilkalde en ambulance til manden, der var beruset og havde flere blødende sår i hovedet, men AMK-vagtcentralen afviste at sende en ambulance. Den disposition kritiseres nu af en tidligere ambulancelæge.
Jurist: Region må ikke tilbageholde oplysninger om responstid
Gik der virkelig 40 minutter, inden en ambulance var fremme hos en kvinde, der var fundet forslået og uklar i Stensballe? Det kommer måske aldrig frem, for ifølge Region Midtjylland vil det være i strid med lovgivningen, hvis regionen oplyser responstiden. En pressejurist afviser dog, at regionens tavshedspligt omfatter oplysninger om ambulancetjenestens effektivitet.