Præhospital

Talrige eksempler på alvorlige ambulanceproblemer i Region Hovedstaden

Akutte udrykninger, som er 15 minutter gamle, inden en ambulance overhovedet sendes afsted. Responstider på over 30 minutter på kørsel 1 i København. Ambulancer, der kører tværs gennem København med udrykning til akut syge patienter. En vagtcentral, der er over 5 minutter om at svare på opkald fra ambulancerne. Reddere, der kører 12 timer i træk uden pauser. Talrige eksempler fra de reddere, som bemander ambulancerne i Region Hovedstaden, viser, at det akutte beredskab i øjeblikket er præget af kaos.

Præhospital

Politisk uro om forsinkede ambulancer i Region Hovedstaden

Ifølge Region Hovedstaden har overgangen til en ny vagtcentral og til en ny dimensionering af regionens ambulanceberedskab givet travlhed, men ikke ført til længere ventetid på ambulancerne. Den udmelding har en række af de reddere, som bemander ambulancerne, imidlertid svært ved at genkende – de oplever meget lange responstider på akutte udrykninger. Et stigende antal meldinger om forsinkede ambulancer får nu også Socialdemokraterne – der stemte for den nye dimensionering – på banen. De mener nu, at beredskabet kan være underdimensioneret og ønsker en redegørelse fra regionen.

Præhospital

FOA: Farvel til verdens bedste ambulanceberedskab

I dag er antallet af ambulancer i København faldet drastisk. Det skyldes den udbudsrunde, hvor politikerne i Region Hovedstaden besluttede at reducere antallet af ambulancer, og den beslutning vil få konsekvenser for ambulancernes responstid. Det mener Reiner Burgwald, der er sektorformand i FOA: “I dag er en historisk dag – det er nemlig dagen, hvor københavnerne ikke længere bor i den by, hvor ambulancerne har verdens hurtigste responstid”.

Præhospital

Travl første dag i Region Hovedstaden – to ekstra ambulanceberedskaber indsat

I dag trådte den nye dimensionering og organisering af det præhospitale beredskab i Region Hovedstaden i kraft. Og det er blevet en travl dag for både ambulancereddere og personalet på regionens nye vagtcentral, hvor der indtil kl. 18 er disponeret 400 akutte udrykninger og 150 liggende sygetransporter. De akutte ambulanceudrykninger er afviklet uden ekstra ventetid, mens der har været ventetid på de ikke-akutte ture, og derfor er der nu blevet indsat to ekstra ambulanceberedskaber. De vil i første omgang være i drift indtil fredag, hvor regionen træffer beslutning om, hvorvidt kontrakternes muligheder for permanente tilkøb af beredskaber skal udnyttes – og om der i givet fald skal ske tilkøb af ambulancer eller sygetransportvogne.

Præhospital

Historisk omlægning af det præhospitale beredskab i Region Hovedstaden

Når kalenderen skifter fra mandag den 31. august 2009 til tirsdag den 1. september 2009, så gennemføres der samtidig den hidtil største omlægning af det præhospitale beredskab i Region Hovedstaden. Den liggende sygetransport adskilles fra den akutte ambulancekørsel, antallet af akutambulancer reduceres mærkbart, der kommer paramedicinere på udvalgte ambulancer, en ny vagtcentral overtager disponeringen, regionen strammer grebet om ambulancekørslen, ambulanceoperatørerne er ikke længere ansvarlige for responstiderne og mange borgere vil få ambulancehjælp fra andre ambulanceoperatører end i dag. For Falck, der blev udbuddets store vinder, betyder omlægningen en ændring af store dele af de daglige arbejdsgange. Desuden opretter Falck fire ny ambulancestationer – bl.a. skal Falck-Huset på Polititorvet atter huse ambulancer.

Præhospital

Kritik af indsats efter ulykke under TV-optagelse

Da fodboldspilleren Niclas Jensen og TV-værten Ibi Støving kørte galt under optagelsen til programmet Zulu Djævleræs var den redningsmæssige indsats ikke i orden, og i værste fald kunne det have medført, at de begge skulle have tilbragt resten af livet i en kørestol. Det mener chefen for akutlægebilerne i Region Hovedstaden, overlæge Søren Loumann, der kritiserer, at personale fra Dansk Ambulance og Sygetransport hverken klippede taget af bilen eller anvendte spineboard.

Præhospital

Københavns Brandvæsen vinder udbud af liggende sygetransport

Det bliver Københavns Brandvæsen, som skal stå for den liggende sygetransport i et område, der stort set svarer til Københavns og Frederiksberg kommuner. Opgaven var i første omgang i udbud i forbindelse med udbuddet af ambulancekørslen, men dengang valgte Københavns Brandvæsen ikke at byde. Da der ikke kom nogen andre bud, blev opgaven atter sendt i udbud, og denne gang bød og vandt brandvæsenet. Dermed er der udsigt til, at en stor del af brandvæsenets ambulancemandskab kan bevare jobbet trods tabet af halvdelen af ambulancekørslen.

Præhospital

Falck lukker station i Helsingør

Når Falcks to ambulancer i Helsingør sidst på året flytter ind på byens hospital, så lukker Falck samtidig sin nuværende station på Klostermosevej. Ambulancestationen på hospitalet vil dermed danne rammen om Falcks eneste tilbageværende aktiviteter i Helsingør, hvor de øvrige aktiviteter fremover vil blive udført fra de omliggende Falck-stationer.

Præhospital

Fyringer af ambulancefolk trukket tilbage

Københavns Brandvæsen har trukket en bebudet fyring af ambulancefolk tilbage. Det sker, fordi Region Hovedstaden har bedt brandvæsenet om at køre den liggende sygetransport for regionen frem til 1. februar næste år. Efter en udbudsrunde af den akutte ambulancekørsel i regionen stod Københavns Brandvæsen ellers til at skulle nedlægge hele sin ambulancetjeneste, og knap 170 ansatte blev varslet afskediget. Senere blev 60-65 arbejdspladser sikret, da det svenske firma Samariten måtte opgive at køre den del, man havde vundet ved udbuddet. I stedet bad regionen Københavns Brandvæsen om at løse denne opgave.

Præhospital

Fyringer af ambulancefolk udsat en måned

De varslede fyringer af ambulancereddere i Københavns Brandvæsen er udsat en måned, mens brandvæsenet prøver at skaffe arbejde til så mange reddere som muligt. ”Jeg har stillet mig selv den opgave at bruge måneden på at finde ud af, hvilke muligheder, der er for at bevare så mange arbejdspladser som muligt”, siger brandchef Jan Axlev. Omkring 100 reddere risikerer fortsat at miste deres arbejde.