Redningshelikoptere
Redningshelikoptere fredes for besparelser
Når forsvaret til efteråret skal finde besparelser på mellem 2 og 3 mia. kr., går redningshelikopterne fri. Det blev partierne bag forsvarsforliget enige om på et møde i dag. Så selv om det tidligere har været fremme, at forsvaret kan finde besparelser ved at nedlægge en af de tre danske redningshelikoptere, er partierne nu enige om, at det ikke kommer til at ske.
Har fundet revner i 12 helikopter-motorer
Forsvaret Materieltjeneste har nu undersøgt samtlige Rolls Royce Turbomeca-motorer, som anvendes af de danske EH101-redningshelikoptere. Det er sket efter, at man under den almindelige vedligeholdelse i april konstaterede alvorlige problemer med motorerne. Der er i alt fundet fejl på syv motorer med revner i brændkammeret, mens yderligere fem motorer har revner i den såkaldte ”diffuser vane”. Da seks motorer er ude af drift på grund af andre driftsrelaterede forhold, har Forsvaret nu i alt 18 helikoptermotorer ude af drift.
Redningshelikopterne har alvorlige motorproblemer
Flyvevåbnets EH101-helikoptere, der fungerer som redningshelikoptere og varetager troppetransportopgaver, er ramt af alvorlige motorproblemer. Der er fundet revner, afskalninger og tilstopninger i 11 motorer, og konsekvensen er, at Flyvevåbnet er løbet tør for reservemotorer. Derfor er fire af de 14 helikoptere taget ud af drift, og da man endnu ikke kender problemernes fulde omfang, må brugen af helikopterne begrænses. Indtil videre er det akutte beredskab dog ikke berørt.
Redningstjenesten får sine egne frimærker
Flyvevåbnets og Søværnets redningstjenesters livsvigtige indsats markeres nu med udsendelsen af to frimærker, der med titlen ”redningstjeneste” viser motiver fra redningsaktioner med deltagelse af Søværnets redningsbåd, som anvendes ved søredningsopgaver, og helikoptere fra Eskadrille 722, der konstant er klar til at gå i luften fra Flyvestation Aalborg, Flyvestation Skrydstrup og Roskilde Lufthavn.
Danske redningshelikoptere varetager det norske beredskab under eftersøgning
Danske redningshelikoptere støtter stadig eftersøgningen af det norske C-130 Hercules fly, som er forsvundet under øvelsen Cold Response. De to danske helikoptere har i dag fået en ny opgave, hvor de varetager det norske Search And Rescue-beredskab, mens Norges egne helikoptere deltager i eftersøgningen. De norske redningshelikoptere har nemlig et bedre kendskab til området og en større erfaring med SAR-opgaver i sne- og bjergrige omgivelser.
Laserangreb på redningshelikoptere kan få fatale konsekvenser
De seneste uger er to danske redningshelikoptere blevet angrebet med laserlys, mens de har været på opgaver. Det får nu Flyvevåbnet til at advare om, at den form for angreb, der blænder piloterne, kan få fatale konsekvenser. Angrebene er især farlige for redningshelikopterne, fordi de ofte befinder sig i lav højde, hvor piloterne skal holde særligt øje med forhindringer som træer, bygninger og højspændingsledninger.
Redningshelikoptere har kun erstattet akutlægehelikoptere få gange
Selv om Flyvevåbnets store redningshelikoptere har bedre muligheder for at operere under dårlige vejrforhold end de to akutlægehelikoptere, som er indsat i Ringsted og Karup, sker det sjældent, at regionerne tilkalder redningshelikoptere i de situationer, hvor akutlægehelikopterne ikke kan flyve. Det sker også meget sjældent, at der tilkaldes en redningshelikopter, når akutlægehelikopteren er optaget.
Familiefar blev irriteret over redningshelikopter: Lyste med laserpen mod piloter
En redningshelikopter fra Flyvevåbnet blev mandag aften sat ind i eftersøgningen af en 71-årig kvinde, der var forsvundet fra sit hjem i Lind ved Herning. Larmen fra helikopteren hidsede imidlertid flere af de lokale borgere op, og politiet modtog adskillige klager over, at eftersøgningsindsatsen gjorde det umuligt at sove. En familiefar i Lind valgte imidlertid at tage ekstreme metoder i brug: Han fandt en laserpen frem og lyste mod helikopteren og piloterne.
Akutlægehelikoptere har ikke givet færre ambulanceflyvninger for Flyvevåbnet
Indsættelsen af akutlægehelikoptere har ikke haft nogen mærkbar indflydelse på det antal ambulanceflyvninger, som Flyvevåbnets redningshelikoptere udfører. Sidste år havde de store Merlin EH-101 redningshelikoptere således 483 ambulanceflyvninger, og det er kun et lille fald i forhold til 2010 og næsten det samme antal som i 2009. Ambulanceflyvninger er dermed fortsat redningshelikopternes største opgave, der tegner sig for næsten 2/3 af alle flyvninger.