Præhospital

Hvert femte opkald til 112 er et mysterium

Hver femte gang nogen ringer til 112 for at få hjælp, ved personalet på AMK-vagtcentralen ikke, hvad problemet er. Det viser dansk forskning, hvor forskere har undersøgt flere end 210.000 alarmopkald til 112 vedrørende sygdom og tilskadekomst. Region Midtjylland vil nu uddanne borgerne i brugen af kontakten til sundhedsvæsenet.

Præhospital

Vil undersøge effekten af akutlægebiler og akutbiler

Sammenlignet med de øvrige regioner har Region Midtjylland i dag et forholdsvis fintmasket net af akutlægebiler og akutbiler. En reduktion af beredskabet har flere gange været i spil i forbindelse med regionens budgetforhandlinger, men nu vil Region Midtjylland gennemføre en større analyse af, om akutlægebilerne og akutbilerne er pengene værd.

Præhospital

Tidlig hjertemassage og brug af hjertestarter sikrer et liv uden mén

Ny dansk forskning viser, at hurtig hjælp fra vidner, der overværer et hjertestop uden for hospital, ikke bare øger personens overlevelseschancer markant. Hjælpen betyder også, at den overlevende person i langt de fleste tilfælde vender tilbage til et godt og normalt liv. Studiet kan få afgørende betydning for, at endnu flere vil overleve hjertestop i fremtiden – både i Danmark og i resten af verden.

Præhospital

Hvert femte telefonopkald til 112 er uklart

Et opkald til 112 handler ofte om liv eller død. Derfor er det vigtigt, at AMK-vagtcentralen lynhurtigt kan forstå, hvad der er sket, og vurdere, om de for eksempel skal sende en ambulance med udrykning eller ej. Men i mange tilfælde har vagtcentralens ansatte svært ved at afkode situationen lige med det samme. Faktisk er 20 pct. af alle opkald til Hovedstadens AMK-vagtcentral af en sådan karakter, at de af personalet kategoriseres som ”uklare problemer”.

Præhospital

Kan overvågningskameraer gøre nytte ved hjertestop?

Er det muligt at bruge de mange overvågningskameraer, som er opstillet i Danmark, til at give bedre hjælp ved hjertestop? Det skal et nyt forskningsprojekt undersøge. Baggrunden er, at simulationsstudier har vist, at vejledningen ved 112-opkald bliver bedre, hvis de sundhedsfaglige medarbejdere, som tager imod opkaldet, kan se personen i den anden ende af røret og de umiddelbare omgivelser.