Præhospital

Åbner ny base til liggende sygetransport

Torsdag træder en ny kontrakt om liggende sygetransport i kraft i Region Hovedstaden. Det er Falck, som har fået opgaven, og den skal udføres med 48 køretøjer, som fordeles på baser i København, Farum, Tårnby og Gladsaxe. I København flytter Falck ud fra det nuværende lejemål på Tomsgårdens brandstation, og i stedet er der indrettet en ny base i en tidligere skole.

Præhospital

Starter forsøg med eldrevet køretøj til liggende sygetransport

Den 1. juni 2024 indsætter Region Midtjylland et eldrevet køretøj til liggende sygetransport. Det sker som led i en ét-årig forsøgsperiode, hvor man vil se på ladetid og rækkevidde, så det kan blive afklaret, hvordan et eldrevet køretøj påvirker driften. Desuden skal forsøgsperioden også vise, hvordan eldrevne køretøjer mere generelt passer ind i regionens præhospitale funktioner.

Præhospital

Ikke udsigt til el-køretøjer til sygetransport – men vil skifte til mindre varevogne

Region Midtjyllands hidtidige vision om, at man i 2026 primært ville anvende eldrevne køretøjer som ambulancer og sygetransportvogne, kan ikke lade sig gøre. Det konkluderer regionen efter en undersøgelse af markedet. Regionen vil dog skifte til en mindre varevognstype indenfor den liggende sygetransport, og det kan på sigt gøre det lettere at finde egnede eldrevne køretøjer.

Præhospital

Falck vinder stor kontrakt i Region Hovedstaden

Det er fortsat Falck, som skal stå for den liggende sygetransport i Region Hovedstaden. Efter et udbud har Falck vundet opgaven i begge de to delområder, som udbuddet var opdelt i. Kontrakten træder i kraft den 1. august 2024, og den har en løbetid på fem år, men med mulighed for en forlængelse i yderligere et år.

Præhospital

Liggende sygetransport for 416 mio. kr. i udbud

Den liggende sygetransport i Region Hovedstaden er nu blevet sendt i udbud. Udbuddet omfatter varetagelse af opgaven i perioden fra 2024 til 2029, og det er delt op i to delaftaler. Den samlede kontraktværdi er på 416 mio. kr., og ved udvælgelsen af den kommende leverandør vil prisen vægte 60 pct., kvalitet vil vægte 30 pct. og leverings- og driftssikkerhed vil vægte 10 pct.