Præhospital

Responce får sit første overskud – og vil deltage i alle ambulanceudbud

Det går fremad for Responce, der sidste år fik sit første overskud siden stiftelsen i 2007. Overskuddet på 1,7 mio. kr. får Responce til at skrue op for ambitionerne, og målet for selskabet og den tyske hovedaktionær er nu at blive nr. 1 på såvel det danske som det europæiske marked for akut ambulancekørsel. Responce bebuder, at man i den kommende udbudsrunde vil byde på ambulancekørsel i alle regioner, og der er da også flere penge på vej til Responce fra ejerne.

Præhospital

Region: For risikabelt at overtage ambulancekørslen selv

Næste udbud af den danske ambulancekørsel nærmer sig, og efter at det i sidste udbudsrunde stort set mislykkedes at skabe konkurrence til Falck, er der flere af regionerne, som overvejer at hjemtage dele af ambulancekørslen. Nu har embedsmændene i den første region afsluttet deres overvejelser, og konklusionen er, at det simpelthen vil være for risikabelt at overtage ambulancekørslen selv. Derimod er det meget muligt, at regionen ender med at hjemtage den liggende sygetransport.

Præhospital

Sygeplejerskebil kan gratis ændres til lægebil

Det vil være gratis for skatteyderne, hvis den sygeplejerskebemandede akutbil i Herning nedlægges og erstattes af en lægebil, der bemandes med en redder og en anæstesilæge. Den nye lægebil vil komme til at koste ca. 7,8 mio. kr. om året, og hvis politikerne vælger den model, skal der snarest gennemføres et større udbud, som i alt vil omfatte tre akutlægebiler og en akutbil.

Præhospital

Ambulanceudbud udskydes til 2014

Der kommer formentlig til at gå et ekstra år, inden ambulancekørslen i Region Midtjylland atter skal i udbud. Regionens kontrakter med Falck og Responce udløber den 30. november 2013, men regionen vil udnytte en option til at forlænge kontrakterne med i hvert fald et år. Det sker først og fremmest for at give bedre mulighed for, at nye firmaer kan få ambulancekontrakter i næste udbudsrunde. En forlængelse vil nemlig sikre, at der kan gå mindst et år fra udbuddets afgørelse til kontraktstarten, og det vil gøre udbuddet væsentligt mere attraktivt for nye firmaer.

Præhospital

Region Nordjylland har startet forberedelserne til næste ambulanceudbud

Region Nordjyllands nuværende ambulancekontrakt med Falck udløber i marts 2014, og dermed skal ambulancekørslen i udbud i løbet af 2013. Regionen har derfor startet forberedelserne til det nye udbud, hvor en række spørgsmål skal afklares. Regionen overvejer således, om man skal gå væk fra den nuværende model, hvor ambulanceoperatøren bestemmer antallet af ambulancer og deres placering, og det overvejes, om der skal indføres maksimale responstider. Samtidig kan udbuddet betyde, at de nuværende akutbiler nedlægges, og at ambulancer bemandes med paramedicinere. Og så vil regionen gerne have ændret behandleruddannelsen fra en transportuddannelse til en sundhedsuddannelse, der koordineres med SOSU-uddannelserne.

Præhospital

Region Syddanmark forlænger ambulancekontrakt med Falck

Det næste udbud af ambulancekørslen i Region Syddanmark bliver udskudt et år. Ifølge BeredskabsInfos oplysninger har Region Syddanmark således besluttet at gøre brug af en option i regionens kontrakter med Falck, således at kontrakterne på både ambulancekørsel, liggende sygetransport og drift af AMK-vagtcentralen forlænges. Falck skal nu stå for driften frem til den 1. september 2014.

Præhospital

Randers og Horsens får døgnbemandede akutlægebiler

Tirsdag indgik et bredt politisk flertal i Region Midtjylland en aftale om budgettet for 2012. I det nye budget bliver regionens sundhedsudgifter øget med 459 mio. kr., og heraf går 15,7 mio. kr. til det præhospitale beredskab. De ekstra penge skal gøre det muligt at øge driftstiden for akutlægebilerne i Randers og Horsens, så de fremover bliver døgnbemandede. Måske kommer der også paramedicinere på nogle af regionens ambulancer, men først efter næste udbudsrunde.

Præhospital

Falck beskyldes for at snyde på vægten

Snyder Falck på vægten, når det gælder bemanding af ambulancerne? Ifølge dagbladet Børsen er svaret ja. Avisen mener således, at Falck overfor regionerne har forpligtet sig til at have 12 reddere ansat for hver ambulance, men at det reelle antal reddere højest er otte. De resterende fire reddere anvender Falck ifølge Børsen f.eks. til at yde autohjælp for skatteborgernes regning – og dermed betaler regionerne hvert år 300 mio. kr. for meget for ambulancekørslen. Men hele kritikken bygger tilsyneladende på en misforståelse.