Alarmcentraler
Alarmcentralerne får nu automatisk lokation ved 112-opkald fra mobiltelefoner
Når en borger ringer 112 fra en Android- eller iOS-smartphone, får alarmcentralen nu automatisk tilsendt borgerens placering med en nøjagtighed på 10-50 meter. Hidtil har det kun været muligt ved 112-opkald fra Android-smartphones, men nu er Apples telefoner også med i ordningen, som dermed dækker ca. 98 pct. af alle 112-opkald fra mobiltelefoner.
Nu kan alarmcentralerne lokalisere 112-opkald fra Android-smartphones
Den såkaldte AML-teknologi er nu blevet udrullet til smartphones, der anvender Android-styresystemet. Det betyder, at en borger, der ringer 112 fra en smartphone, der anvender Android, vil kunne lokaliseres af alarmcentralen – og dermed vil kunne få hjælp, selv om borgeren ikke selv er klar over præcist, hvor den pågældende befinder sig.
Snart slut med at hente den populære 112-app
Den populære 112-app er blevet hentet mange hundrede tusinde gange, men i løbet af foråret er det formentlig slut med at hente app’en. Det skyldes nye krav til apps. De eksisterende brugere vil dog stadig kunne benytte app’en, som afgiver positionsdata til alarmcentralen, når en person foretager alarmopkaldet gennem app’en.
Ny kampagne: Kend dit nødnummer
Rigspolitiet, Hovedstadens Beredskab og Beredskabsstyrelsen har startet en ny kampagne om korrekt brug af nødnumrene 1-1-2 og 1-1-4. Baggrunden er en undersøgelse, som viser, at 14 pct. af danskerne enten ville ringe forkert eller ikke vide, hvilket nummer de skulle ringe til, hvis de stod i akut krise og havde brug for udrykning fra politi, ambulance eller brandvæsen.
Klagemyndighed kritiserer håndtering af 112-opkald
Politifolks besvarelse af alarmopkald til 112 har i flere tilfælde udløst kritik i 2017. Det viser en opgørelse fra Den Uafhængige Politiklagemyndighed, som blandt andet kritiserer, at en borger med brystsmerter blev henvist til egen læge. Der er også kritik af en politimand, der underrettede en borger om hustruens druknedød med indledningen ”Jeg har en god nyhed og en dårlig nyhed”.
Efter storbrand: Hård kritik af alarmcentralen
Telefonkø for at komme igennem til 112. Arrogant holdning fra alarmoperatøren. Og 15 minutters responstid til et brandsted i det centrale København. Sådan lyder kritikken fra det vidne, som ringede 112 om dagens storbrand på Vesterbrogade i København. Ifølge vidnet måtte forbipasserende sørge for både afspærring af gaden og evakuering af beboerne.
Rådsformand: 112-opkald skal behandles effektivt, med indføling og forståelse
”Det er magtpåliggende for Politiklagerådet, at det sikres, at alarmopkald via 112, men også opkald via 114, behandles effektivt, med indføling og forståelse for den situation, borgeren står i”. Det siger formanden for Politiklagerådet, landsdommer Elisabeth Mejnertz, efter at Politiklagerådet i en række sager har afgjort, at alarmoperatører på 112 har opført sig kritisabelt.
Klagemyndighed: Alarmoperatør optrådte kritisabelt
Den alarmoperatør, som modtog det meget omtalte 112-opkald om branden på Svinkløv Badehotel, optrådte kritisabelt under alarmopkaldet. Det har Den Uafhængige Politiklagemyndighed afgjort, efter at medieomtalen af opkaldet fik myndigheden til selv at tage sagen op. Ifølge Den Uafhængige Politiklagemyndighed levede alarmoperatøren ikke op til forpligtelsen om at optræde høfligt og hensynsfuldt.
Efter kritik af alarmcentraler: Ministerium igangsætter kortlægning
Den seneste tids kritik af alarmcentralerne får nu Justitsministeriet til at igangsætte en kortlægning, der blandt andet skal vise, hvilken oplevelse borgerne har, når de ringer til alarmcentralen, og hvordan myndighedsindsatsen kan forbedres. Det fortæller den nyudnævnte justitsminister, Søren Pape Poulsen.