Præhospital

Lønstrid: Akutlægehelikopter flyver uden læger

Ved årsskiftet blev driftstiden for den sjællandske akutlægehelikopter udvidet, så den nu også flyver om natten. Men på grund af en lønstrid mellem regionerne og lægerne har det endnu ikke være muligt at nå til enighed om lægebemanding af helikopteren. Indtil videre er det derfor en paramediciner, som overtager lægens plads om natten.

Præhospital

Politisk kritik af nye lægehelikoptere

Har regionerne begået en fejl ved at vælge en norsk leverandør til den kommende og landsdækkende lægehelikoptertjeneste i Danmark? Det spørgsmål rejser Dansk Folkeparti nu under henvisning til, at både reservehelikopteren for lægehelikoptertjenesten samt teknikere og reservedele vil blive placeret i Norge.

Præhospital

SOS og Responce er ude af kampen om de danske akutlægehelikoptere

Selv om SOS har ambitioner om at blive en stor aktør på det danske marked for præhospitalt beredskab, så kommer kampen mod rivalen Falck ikke til at stå om de tre akutlægehelikoptere, der sættes i drift i oktober 2014. Det står klart, efter at SOS har opgivet at byde på driften af helikopterne. Også et konsortium med deltagelse af Uni-fly og Air Greenland – med Responce som underleverandør – er sprunget fra, således at kun tre aktører skal konkurrere om helikopterkontrakten.

Præhospital

Aarhus får landingsplads for redningshelikoptere på havnen

Siden oprettelsen af akutlægehelikopteren i Karup er brugen af Forsvarets redningshelikoptere faldet kraftigt, men helikopterne bruges stadig under vanskelige vejrforhold og når akutlægehelikopteren er optaget. Byggeriet af et nyt universitetshospital i Skejby gør imidlertid, at den hidtidige landingsplads ikke længere kan anvendes, og Forsvarets erfaringer med EH101-helikopteren viser, at der er behov for en stor sikkerhedsafstand ved landinger. Derfor kan der ikke findes en alternativ landingsplads i Skejby – og som konsekvens vil de store redningshelikoptere fremover skulle anvende en ny landingsplads på havnen i Aarhus.

Præhospital

Ny organisation skal drive regionernes akutlægehelikoptere

I oktober 2014 ventes Danmarks nye og landsdækkende akutlægehelikoptertjeneste at kunne gå i drift. Helikoptertjenesten kommer til at bestå af tre akutlægehelikoptere med baser i Ringsted, Skive og Billund, og selve driften af helikopterne er i øjeblikket i udbud. Men ansvaret for driften vil blive samlet i en ny driftsfunktion, som på landsplan bl.a. skal stå for rekruttering, uddannelse og lægelig ledelse af det sundhedsfaglige personale på akutlægehelikopterne samt økonomistyring, drift af baserne og behandling af klagesager.

Præhospital

Regioner underkendt: SOS får lov til at byde på akutlægehelikoptere

Da regionerne i maj offentliggjorde navnene på de fire virksomheder, som var prækvalificeret til at byde ved det kommende udbud af tre akutlægehelikoptere, var Norsk Luftambulanse – som i dag står for den daglige drift af lægehelikopteren i Karup – med på listen. Men SOS International, der har kontrakten på Karup-helikopteren og i dag anvender Norsk Luftambulanse som underleverandør, manglede på listen. Den afgørelse har SOS klaget over, og nu er regionerne blevet underkendt.

Præhospital

Akutlægehelikopteren lander nu hos den praktiserende læge

Praktiserende læge Hans Holmsgaards praksis i Thyborøn blev fredag officielt nabo til den landingsplads, som fremover forbinder luftvejen mellem kystbyens praktiserende læger og hospitalerne længere inde i land. Hans Holmsgaard havde lejlighed til at tale til medlemmer af Folketingets udvalg for landdistrikter, da de fredag formiddag deltog i åbningen af akutlægehelikopterens nye landingsplads uden for konsultationens dør.

Præhospital

Debat: Problemer med akutlægehelikopter understreger værdien af paramedicinere

Tidligere på måneden betød problemer med hviletidsbestemmelserne, at akutlægehelikopteren fra Karup ikke kunne rykke ud til en tragisk drukneulykke i Farsø. Men der blev ydet en vigtig indsats af den lokale paramedicinerenhed, og det understregede igen vigtigheden af, at der anvendes paramedicinere i det danske akutberedskab – frem for dyre lægeenheder. Det skriver formanden for Dansk Ambulance Råd, Kenneth Lübcke, i dette indlæg.

Præhospital

Hviletidsbestemmelser giver problemer for akutlægehelikopter

Den jyske akutlægehelikopter i Karup er døgnbemandet – men jævnligt er den alligevel ikke klart til assistance døgnet rundt. Det skyldes, at piloten og redderen på helikopteren maksimalt må have en effektiv arbejdstid på 14 timer. Overstiges de 14 timer, så skal helikopterens mandskab have en hvileperiode på mindst otte timer. Siden etableringen har helikopteren i Karup været ude af drift på grund af hviletidsreglerne 29 gange – senest i forbindelse med en tragisk drukneulykke, hvor helikopteren måtte blive hjemme.