Vil anvende Twitter til kriseinformation om ulykker og katastrofer

Danske beredskabsmyndigheder vil fremover bruge tagget #kriseinfodk på Twitter til kriseinformation til borgerne i tilfælde af større ulykker eller katastrofer. Det skal gøre det lettere at holde sig opdateret med relevante myndigheders information til borgerne i forbindelse med eksempelvis ekstremt vejr, større udslip af giftige stoffer eller forureningsulykker.

Det er de forskellige beredskabsmyndigheder, som har aftalt at bruge det fælles hashtag #kriseinfodk på mikrobloggen Twitter ved større ulykker eller katastrofer. Et hashtag bruges til at markere tweets inden for en bestemt kategori. Det kunne eksempelvis se sådan ud i praksis:

DMI har udsendt varsel om #orkan. Politiet fraråder al unødig udkørsel. Følg myndighedernes anvisninger. #kriseinfodk

Twitter er i løbet af de seneste år blevet mere og mere udbredt som et hurtigt og fleksibelt videndelingsværktøj for borgere under ulykker og katastrofer. Jordskælvet i Haiti i 2010, jordskælvet og tsunamien i Japan i 2011, orkanen Sandy i USA i 2012 og senest de store oversvømmelser i Calgary i Canada kan nævnes som eksempler på det. I det seneste eksempel fra Canada har Calgarys Politi brugt Twitter som et af deres vigtigste kommunikationsplatforme sammen med pressen og har samlet set udsendt hundredevis af tweets med informationer omsituationen og svar på spørgsmål fra borgerne via profilen @calgarypolice.

Følg BeredskabsInfo på Twitter og modtag vores nyheder, så snart de bringes på hjemmesiden – klik her

Annonce