Var det en teknisk fejl i Gentofte Brandvæsens nye Tetra-radiosystem, som i april var medvirkende årsag til, at en 79-årig mand døde efter et hjertestop? Eller var det et sammenfald af uheldige omstændigheder, herunder fejl hos mandskabet på ambulancen? Det er det opstået tvivl om, efter at en radiolog tilsyneladende ikke harmonerer med den officielle forklaring fra Gentofte Brandvæsen. Flere politikere vil nu have en uafhængig instans til at undersøge Tetra-systemet i Gentofte.
Gentofte Brandvæsen rykkede den 22. april 2007 ud til et hjertestop, men ambulancen kørte til en forkert adresse i Rudersdal i stedet for Lyngby, og den kom derfor først til den 79-årige mands hjem 21 minutter efter, at hans kone havde ringet til alarmcentralen. Da var manden død.
En radiolog fra Gentofte Brandvæsen, som avisen villabyerne er kommet i besiddelse af, viser, at brandvæsenets vagtcentral adskillige gange forgæves forsøgte at kalde op til ambulancen for at få rettet adressen. Ifølge radiologgen resulterede opkaldene imidlertid i fejlmeddelelsen “transaction failed”. Umiddelbart stemmer det ikke med den officielle forklaring fra Gentofte Brandvæsen, der bl.a. overfor det lokale økonomiudvalg har forklaret, at radiosystemet på ingen måde var skyld i den tragiske hændelse i april. Ifølge brandvæsenet var der tale om et sammenfald af uheldige omstændigheder, herunder at mandskabet på ambulancen ikke besvarede opkaldene fra vagtcentralen.
Ifølge Gentofte Brandvæsens ledelse skal fejlmeddelelsen da også blot fortolkes således, at ambulancefolkene ikke besvarede opkaldet, f.eks. fordi de ikke hørte det. Ifølge en ambulancemand, som avisen Villabyerne har talt med, er dette imidlertid ikke korrekt. Af frygt for at blive fyret ønsker han at være anonym, men han siger til avisen: “Hvis centralen havde sendt et opkald til radioen, som ikke blev taget, ville der ikke stå den pågældende fejlbesked i loggen. Så ville der i stedet stå ”called party ringing time out””, siger ambulancemanden, der efter eget udsagn har efterprøvet dette. Den anonyme ambulancemand er derfor ikke i tvivl om, hvad radiologgen beviser: “Jeg er stensikker på, at opkaldet aldrig er gået igennem til ambulancen”, siger han.
Leverandøren af Gentofte Brandvæsens Tetra-radiosystem, hollandske Rohill, har ikke overfor Villabyerne ønsket at oplyse, hvad fejlmeddelelsen “transaction failed” dækker over, da der er tale om “kundespecifik information”. Avisen har imidlertid fået brandchef Carl Suhr-Jessen til at give tilladelse til, at Rohill må udlevere oplysningerne, men avisen har endnu ikke hørt fra Rohill.
Den dybe tillidskrise mellem medarbejdere og ledelse i Gentofte Brandvæsen og de seneste ugers historier om Tetra-radioer, der ikke virker, får nu Venstre til at foreslå en uvildig undersøgelse af det 11,2 millioner kr. dyre system, som Gentofte Brandvæsen indførte for halvandet år siden.
“Det er på tide at få undersøgt, hvad der er op og ned i denne sag, efter at mange medarbejdere i Gentofte Brandvæsen har været udsat for, at systemet er ustabilt. Derfor må vi have en undersøgelse af, om det virker eller ej”, siger viceborgmester Marie-Louise Andreassen (V) til Villabyerne. Venstre ønsker, at undersøgelsen skal foretages af en uvildig instans, der via interview med alle medarbejdere kan kortlægge fejl og mangler ved systemet, og hvad der eventuelt skal rettes op på. “Det er vores pligt som politikere at give borgerne sikkerhed for, at kommunens brandvæsen og ambulancevæsen fungerer optimalt. Viser en undersøgelse, at Tetra-systemet ikke fungerer ordentligt, skal det naturligvis løses hurtigst muligt. Den sikkerhed kan vi i dag kun skaffe ved en uvildig undersøgelse”, siger viceborgmesteren.
Hun bakkes op af Birgit Hemmingsen fra Gentofte-listen, som selv har henvendt sig til borgmester Hans Toft for at få svar om det lokale Tetra-system. “Vi skal have afklaret, om det er det frontløbersystem, vi er blevet lovet. Vi har brug for at få en objektiv garanti for, at vores system er skruet ordentligt sammen, og at man i brandvæsnet samarbejder om at optimere sikkerheden”, siger hun. Søren Heisel (S) støtter forslaget. Han hæfter sig ved, at fællestillidsmanden i et interview med TV2 Lorry fortalte om de kommunikationsproblemer, systemet har medført i Gentofte. “Vi politikere vil være nogle idioter, hvis vi overhører en medarbejdervalgt tillidsmand, når han offentligt fremsætter en kritik af, at systemet ikke fungerer. Jeg vil i hvert fald ikke kunne have sådan en overhørighed på min samvittighed”, siger han.
Borgmester Hans Toft (K) er mildest talt forundret over forslaget om en uvildig undersøgelse. Ifølge ham har politikerne i økonomiudvalget allerede modtaget en lang redegørelse i sagen. De har samtidig fået besked på, at de kan stille alle de spørgsmål til forvaltningen, de vil. Spørgsmål, der vil blive besvaret på næste udvalgsmøde på mandag. “Teknisk direktør Trine Holmberg er i fuld gang med at undersøge sagen til bunds, både de tekniske forhold og de ledelsesmæssige. At fremsætte ønske om en uvildig undersøgelse nu svarer til at sige: ”Det arbejde, du er i gang med, det har vi ikke tillid til”. Sådan spiller klaveret ikke hos mig”, siger borgmesteren.