Middelfart Kommune har indgået en aftale med Trekantområdets Brandvæsen om, at brandvæsenet fremover skal modtage borgernes nødkald. Aftalen træder i kraft den 1. oktober 2016, og fra denne dato vil nødkaldene gå til den døgnbemandede vagtcentral under Trekantområdets Brandvæsen.
Trekantområdets Brandvæsen skal også stå for løbende at overvåge alle nødkald for at sikre, at de virker. Og da det i forvejen er brandvæsenet, som har til opgave at opsætte nødkald hos den enkelte borger, når et nødkaldeanlæg er bevilget, bliver der dermed en god sammenhæng i opgaveløsningen.
“Den nye aftale med Trekantområdets Brandvæsen betyder, at der fremover vil være medarbejdere ved telefonen, som er topprofessionelle til denne opgave. De vil dirigere kaldet hen til den nærmeste medarbejder. Hidtil har det været sygeplejerskerne, som har taget imod nødkaldene. Det har betydet mange telefonopkald, også mens sygeplejersken har været i gang med andre opgaver. Den nye aftale er en bedre løsning for borgerne og for medarbejderne”, fortæller sundhedschef Lis Huge.
“Trekantområdets Brandvæsen er rigtig glad for denne opgave. Det ligger i vores dna at løse vores opgaver med stor professionel faglighed og dedikeret omsorg, hvilket vi er sikre på vil være med til at skabe større tryghed for de borgere i Middelfart, der via nødkaldene beder om hjælp”, siger service- og logistikchef René Stig Jacobsen fra Trekantområdets Brandvæsen.