Den amerikanske storby Baltimore med godt 600.000 indbyggere er blevet hårdt ramt af den økonomiske krise, og tre af byens brandstationer står i øjeblikket til at blive lukket. Det har ført til en alternativ redningsplan, hvor et udvalg under det lokale byråd foreslår, at Baltimore begynder at sælge reklameplads på brandkøretøjerne. Håbet er, at det vil indbringe så mange penge, at alle brandstationerne kan bevares.
I dag består beredskabet i Baltimore af 40 brandstationer med 55 slukningskøretøjer i døgnberedskab, og spareplanerne vil betyde, at tre døgnbemandede slukningskøretøjer – og dermed også tre brandstationer – nedlægges senere på året.
Nu har et udvalg under byrådet i Baltimore imidlertid vedtaget en plan, som – hvis den også vedtages af byrådet – kan redde de lukningstruede brandstationer. Men prisen er, at brandvæsenets slukningskøretøjer fremover skal forsynes med reklamer, som så skal finansiere dele af det akutte beredskab. Udvalget er endda indstillet på, at annoncører kan få lov til at ændre farven på køretøjerne, således at farven passer til reklamerne.
Udsigten til, at reklamerne kan redde brandstationer og arbejdspladser, har fået såvel brandfolkene som brandvæsenets ledelse til at bakke op om planerne. ”Brandfolk er meget konservative, og vi har kørt i røde brandkøretøjer, siden dengang brandsprøjterne var hestetrukne. Men her handler det om at redde liv”, siger formanden for brandfolkenes fagforening, Rick Hoffman.
Indtil videre har borgmester Stephanie Rawlings-Blake, som ellers er i gang med at sælge reklamepladser på offentlige bygninger, været modstander af planerne, og ifølge en talsmand mener borgmesteren ikke, at det er passende at bruge brandkøretøjer som reklamesøjler. I de lokalområder, som står til at miste deres brandstationer, er der imidlertid massiv opbakning til de reklamefinansierede brandkøretøjer, og det kan blive afgørende, når byrådet skal tage stilling til udvalgets plan.
I forvejen er der enkelte andre amerikanske brandvæsener, som har reklamer på deres køretøjer. I Phoenix vises der f.eks. reklamer for private læge- og sundhedsklinikker, men her går indtægterne til en velgørende organisation, som drives af brandfolkenes fagforening. Og i byen Littleton i Massachusetts er man gået så vidt som at lade et lokalt supermarked få reklamer på politiets patruljevogne – patruljevogne, der så til gengæld er indkøbt for de penge, som reklamerne indbringer.