Banedanmarks hjælpevognsberedskab har indsat en ny model hjælpevogn. Der er tale om en ombygget Scania P 124 fra 1997 med fire aksler og træk på fire hjul. Inden ombygningen til hjælpevogn har den fungeret som kranbil. Hjælpevognen er et tovejs-køretøj, der – hvor det er muligt – kan sættes på sporet og køre som en lastbil på skinner.
Hjælpevognsberedskabet råder over specialiseret materiel, og beredskabet rykker blandt andet ud i tilfælde af afsporing og nedbrud på tog samt ved ulykker. Her varetager hjælpevognsberedskabet bjergning af jernbanemateriel og vurdering af – samt frigivelse af – materiel efter bjergning, sikring af hændelsesstedet og indsamling af fakta på hændelsesstedet.
Den nye hjælpevogn har en maksimal totalvægt på 32.000 kg, og den er udstyret med en motor med seks cylindre og små 400 hk. Den er indregistreret til udrykningskørsel med en topfart på 110 km/t.
Hjælpevognens udstyr kan klare langt de fleste opgaver på jernbanen. I vognen finder man alt fra almindeligt håndværktøj til store hydrauliske donkrafte, der kan løfte op til 100 tons pr. stk. Løftekapacitet for det samlede antal donkrafte ligger på omkring 675 tons. Hjælpevognen er desuden pakket op med en større mængde træklodser, der bl.a. bruges til understøtning af donkrafte, opklodsning af tog osv. Herudover er der udstyr, som kan flytte et løftet tog sidelæns, og dermed få det tilbage på sporet ved en afsporing.
Materielvogne skal give bedre arbejdsmiljø
Langt det meste udstyr er bygget ind i materielvogne, der kan køres ud af bilen og flyttes tæt på arbejdsstedet. Det sker for at opnå det bedst mulige arbejdsmiljø for medarbejderne. Materielvognene er konstrueret, så de kan være i en elevator og køres ind i et tog med adgang i perronhøjde – og ikke mindst er de konstrueret med løfteøjer, så de ved hjælp af en kran kan hejses over på en arbejdstrolje, hvorved de let kan bringes frem til arbejdsstedet. I forbindelse med opbygningen har der været lagt særlig vægt på arbejdsmiljøet og muligheden for at nedbringe tunge løft over længere afstande.
Vognen er sat i drift juli 2019, og den har allerede været ude på flere opgaver, hvor den nye form for opbygning med materielvogne er blevet testet og har fungeret som forventet.