Otte måneders problemer med SINE og vagtcentralens IT-system har fået medarbejderne på Odense Brandvæsens vagtcentral til at frygte for borgernes sikkerhed. “Det kan ikke være rigtigt, at vi skal have ondt i maven, hver gang vi skal på arbejde, fordi vi ikke ved, om der skal lig på bordet i dag”, skriver medarbejderne i en henvendelse til deres sikkerhedsrepræsentant. Samtidig kritiserer politikerne, at beredskabschefen ikke har orienteret beredskabskommissionen om de alvorlige problemer.
Ifølge Fyens Stiftstidende har vagtcentralens medarbejdere i otte måneder måttet leve med fejl og nedbrud på de vigtige kommunikationssystemer.
Problemerne startede i 2010, da Odense Brandvæsen overgik til SINE. ”Ingen køretøjer har kunnet høre os ordentlig og det er ikke i orden. Nogle meldinger f.eks. om der er mennesker i bygningen eller en adresseændring kan være livsnødvendige”, skriver medarbejderne i den interne henvendelse til sikkerhedsrepræsentanten, som Fyens Stiftstidende refererer fra. I starten af august brød brandvæsenets vagtcentralsystem ned, og det har frustreret medarbejderne i en sådan grad, at meldingen lyder, at ”konklusionen er klar: Vi kan ikke mere”.
Medarbejderne på vagtcentralen udtrykker også frustration over, at brandvæsenets ledelse efter medarbejdernes mening ikke har taget deres bekymring alvorligt. Men også politikerne i Odense Kommune giver udtryk for frustration, for selv om kommunens beredskabskommission mødtes kun to uger efter, at medarbejderne havde sendt den alarmerende henvendelse, blev beredskabskommissionen ikke orienteret om, at der var problemer med kommunikationsudstyret. ”Det er meget bekymrende”, siger Jan Boye (K), by- og kulturrådmand, til Fyens Stiftstidende.
Beredskabschef Mogens Bjerregaard erkender, at også han modtog henvendelsen fra medarbejderne – og at han ikke reagerede i tilstrækkelig grad. ”Jeg har konstateret, at personalet har været i en situation, hvor de helt naturligt har følt sig magtesløse. Det anerkender jeg fuldt ud, og det er bestemt ikke rimeligt, at de skal have ondt i maven”, siger beredskabschefen til DR Fyn.
Mogens Bjerregaard undskylder også, at beredskabskommissionen ikke er blevet orienteret om problemerne. ”Jeg har selvfølgelig også lært af den her situation. Jeg er enig i, at jeg naturligvis burde have underrettet mine foresatte om det til kommissionens møde den 31.”, siger han.
Ifølge Mogens Bjerregaard har brandvæsenet nu fundet og løst fejlen i kommunikationssystemet.