Kampagne skal give færre ulykker med ukrudtsbrændere

Over 40 procent af alle voksne danskere bruger ukrudtsbrænder til havearbejdet. Desværre oplever 5 procent af dem, at der sker en ulykke med brænderen. De bliver forbrændt eller får sat ild til naboens hæk eller familiens carport. Det viser en ny stor undersøgelse om danskernes brug af ukrudtsbrændere. Derfor lancerer Sikkerhedsstyrelsen og Beredskabsstyrelsen i fællesskab kampagnen ”Fjern ukrudt uden ulykker”. Budskabet er klart: Svits ukrudtet, hold øje med gløder og afmontér gasflasken efter brug.

Hvert år opstår over 200 brande, fordi ukrudtsbrændere er kommet for tæt på tørt græs eller buskads, en bygning eller bilen i indkørslen, viser tal fra Beredskabsstyrelsen. En ulykke forårsaget af en ukrudtsbrænder kan medføre materielle skader, men også børn og voksne kan komme til skade, fordi de kommer for tæt på en tændt eller varm ukrudtsbrænder.

For at undgå ulykker gør Sikkerhedsstyrelsen og Beredskabsstyrelsen i de kommende måneder danskerne opmærksom på, hvordan man håndterer ukrudtsbrænderen sikkert.

”Generelt skal brænderen ikke skrues mere op, end at ukrudtet bliver kortvarigt svitset. Det er vigtigt at holde sig på afstand af bygninger, buske og biler. Flammen fra brænderen antænder let brandbare materialer – også dem, man ikke ønsker at sætte ild til. Det er klogt at lade ukrudtsbrænderen blive i redskabsskuret i de tørre perioder og i blæsevejr, hvor det kan være svært at styre ilden”, siger Mette Cramon fra Sikkerhedsstyrelsen.

Når havearbejdet er afsluttet, skal områderne tjekkes for oversete gløder. Lad ukrudtsbrænderen køle af, før den stilles væk, og husk at afmontere gasflaske eller gasdåse, lyder opfordringen fra de to myndigheder. Ved køb af en ukrudtsbrænder skal man desuden sikre sig, at den er forsynet med DG-mærke og dermed er godkendt til brug i Danmark.

De gode råd om, hvordan ukrudtet udryddes, uden at der opstår personskader eller materielle skader, præsenteres i foråret og sommeren igennem, blandt andet på plakater i byggemarkeder, i OBS-programmer på tv og i radiospots.

Annonce