En 14-årig skolepige fra Næstved måtte have psykologisk krisehjælp efter den tragiske trafikulykke søndag eftermiddag, der kostede tre voksne og to børn livet. Pigen var i praktik som brandmand, og indsatslederen ved Næstved Brand & Redning besluttede at vise pigen ulykkesstedet. Indsatslederen fortæller nu, at han mente det var en naturlig beslutning i situationen.
“Alene de to havarerede biler var tilbage, da jeg gik tilbage til min bil. Jeg spurgte praktikanten, om hun ville med hen og se ulykkesstedet. Det gjorde jeg egentlig mest, fordi jeg fandt det naturligt, efter at hun havde siddet og gjort sig sine tanker i så lang tid. Set i bagklogskabens klare lys skulle hun aldrig have været med på den tur. Men når hun nu var med, fandt jeg det naturligt at vise hende stedet”, fortæller indsatsleder Morten Christensen til Sjællandske.
Indsatslederen fortæller, at han var i færd med at rydde op efter en messe i Næstved Hallen, da alarmen gik. Først da han ankom, gik det op for ham, hvor alvorlig ulykken var. I første omgang bad han pigen blive i bilen, men da de fem omkomne og den eneste overlevende fra ulykken – en 12-årig dreng – var kørt væk, spurgte han den 14-årige pige, om hun ville se ulykkesstedet. Det ville hun gerne, men efter at have set det, der var tilbage efter en af de værste trafikulykker i Danmark i nyere tid, brød pigen sammen, og det fangede en pressefotograf i sin kameralinse. Derfor har de stærke billeder af en brandmand i krise gået landet rundt. Men det viste sig altså at være en 14-årig skolepraktikant, som efterfølgende måtte have hjælp ved en debriefing, der foregik som en samtale, da hun kom tilbage til brandstationen.
Morten Christensen har siden talt med pigen, der angiveligt ikke er så påvirket, som flere medier har givet udtryk for. “Jeg har talt med pigen for et par dage siden. Hun vil stadig være brandmand og føler sig slet ikke så dårligt tilpas, som nogle medier har påstået”, siger han til Sjællandske.
Ulykken og den efterfølgende kritik har siden fået Næstved Brand & Redning til at indføre nye retningslinier for skolepraktikanter, så de ikke længere kommer med på udrykning, men alene kan se frem til praktiske opgaver på stationen.