Hvervekampagne gav bonus – brandfolk på venteliste

For første gang i flere år oplever Falck-stationen i Nykøbing Mors en stigende interesse for at blive deltidsbrandmand. I øjeblikket er stationen nemlig fuldt bemandet med 29 deltidsbrandfolk – og stationen har endda måttet sætte interesserede på venteliste. Interessen skyldes ikke mindst en hvervekampagne i foråret, hvor omkring 600 husstande nær brandstationen fik en folder i postkassen.

Kampagnens fokus var at sælge brandmandsfaget til ganske almindelige mennesker – og ikke, som tidligere, til machotypen. “Nu henvender vi os i stedet til helt almindelige mennesker, der ikke er supermænd og måske tvivler på, at netop de er egnet til at være brandfolk”, siger stationsleder Helle Dam, der har udarbejdet folderen i samarbejde med Beredskabsforbundet, til Morsø Folkeblad.

“Kampagnen har foreløbig resulteret i to ansættelser og tre interesserede på venteliste. Det er vi ikke vant til her på Mors”, supplerer brandstationsleder Hans Jørgen Fink.

Problemet med at rekruttere deltidsbrandfolk er især blevet forværret gennem de seneste års finanskrise, der har medført lukning af flere virksomheder på Mors. “Vi havde blandt andet flere brandfolk, der arbejdede på slagteriet og Bodilsen og måtte stoppe som deltidsbrandfolk, da de blev ledige. Ellers ville de blive trukket i dagpenge, når de rykkede ud til brand”, siger Hans Jørgen Fink.

Annonce