Fremover vil den it-platform, som Hovedstadens Beredskabs har udviklet til beredskabets operationscenter, blive delt med Nordjyllands Beredskab. Dermed øges robustheden, hvis et af de to operationscentre f.eks. rammes af strømafbrydelse. Men de to beredskaber vil fremover også arbejde sammen om uddannelse af medarbejderne, udvikling af it-værktøjer og indkøb af nye systemer.
Nordjyllands Beredskab og Hovedstadens Beredskab er gået sammen i et udvidet samarbejde omkring deres operationscentre. Operationscentrene sender brandkøretøjerne afsted, styrer aktiviteterne og bevarer overblikket. Fokus for operationscentrene er, at den rette hjælp kommer hurtigt frem til borgerne.
Det nye samarbejde skal styrke de to beredskabers robusthed ved større hændelser, hvis driften af it-systemerne bliver udfordret – eller hvis der i øvrigt opstår travlhed. Derudover kan beredskaberne i fællesskab udvikle operationscentrene i forhold til uddannelse af medarbejderne, udvikling af it-værktøjer og indkøb af nye systemer.
Med samarbejdet vil der fremadrettet være bedre overvågning af centrale systemer, forbedret kommunikation og større sikkerhed for hurtig hjælp – også i situationer, hvor it-systemerne driller.
Samarbejde om opgaven giver rigtig god mening
”Det kan være en udfordring for det enkelte beredskab at udvikle operationscenteret. Der er ofte tale om store investeringer i it, hvor der også skal afses ressourcer til udvikling. Derfor giver det rigtig god mening for os at samarbejde om opgaven, så vi også har en robust backup-løsning”, fortæller beredskabschef Lars Bjørndal fra Nordjyllands Beredskab.
Aftalen mellem de to beredskaber indebærer, at den it-platform, som Hovedstadens Beredskab har udviklet til deres operationscenter, bliver delt med Nordjyllands Beredskabs operationscenter i Aalborg. Begge beredskaber kommer dermed til at lære af hinanden og vil sammen skabe fælles standarder for procedurer og instrukser.
”Når vi deler it-platform, kan vi langt bedre samarbejde og støtte hinanden. Men én ting er systemerne. Vi vil også have stort fokus på at udvikle medarbejderne og sørge for, at de er trygge i processen”, fortæller Christian Falberg, der er chef for it, digitalisering & shared service i Hovedstadens Beredskab.
Giver bedre robusthed
Man kan synes at afstanden mellem Aalborg og København er stor, men det har også sine fordele i denne forbindelse. Hvis der f.eks. sker et større strømnedbrud i en landsdel, vil det ikke påvirke begge operationscentre. Derudover sker udvekslingen af opgaver og kommunikation via netværk, hvor den fysiske afstand er uden betydning.
Projektet bliver sat i gang nu, og det forventes, at første del er på plads omkring den 1. oktober 2025. Undervejs vil der blandt andet være udveksling af medarbejdere mellem de to operationscentre.