Har fået Danmarks første eldrevne indsatslederbil

Foto: Danske Beredskaber

Danmarks første eldrevne indsatslederbil kører nu på Amager. Det er Tårnby Brandvæsen, der har anskaffet en Mercedes-Benz EQV 300, som brandvæsnet stort set selv har bygget op. Elbilen har en normal aktionsradius på cirka 400 km. med en fuldt opladet batteripakke, og med et dækningsområde på godt 66 km2, er det mere end rigeligt under normale forhold.

Det er godt to år siden, at indsatsleder Ole Mebus fra Tårnby Brandvæsen startede arbejdet op med at konstruere Danmarks første fuldt elektrificerede indsatslederbil, og det skete efter inspiration fra andre kommunale beredskaber, der på Danske Beredskabers årsmøde havde givet deres bud på fremtidens indsatslederbil. Men i Tårnby ville Ole Mebus og resten af teamet gerne sætte ekstra strøm til udviklingen af beredskabets kommandopost ude på skadestedet – og det skete med fuld opbakning fra Tårnby Kommune.

Det oplyser Danske Beredskaber.

Bilen har brandfolkene på brandstationen i Tårnby selv bygget om i et tæt samarbejde med Mercedes, andre af de 29 danske kommunale beredskaber og eksterne samarbejdspartnere. I processen har Tårnby Brandvæsen og indsatsleder Ole Mebus oplevet, at de kommunale beredskaber er blevet gode til at hjælpe hinanden med udviklingen, så ikke alle skal ud at opfinde den dybe tallerken hver gang. Håbet er, at også den nye, specialbyggede Mercedes-Benz EQV 300 kan inspirere andre brandstationer til at skabe bedre muligheder for borgere og brandfolk i forbindelse med indsatser over hele landet.

Får også strøm fra solcellepanel

Det kan godt være, at den røde Mercedes-Benz er droslet ned, så den kun kan køre 160 kilometer i timen, men ellers er der over hele linjen skruet helt op for teknikkens ydeevne. Teknik, der for en stor dels vedkommende får strøm fra indsatslederbilens eget solcellepanel indlejret under de blå blink.

Åbnes bagsmækken, åbenbares en taktisk tavle i hele bilens bredde, hvor en LED-skærm med touchscreen kan foldes ud og flankeres af to whiteboards. Så når indsatsen er i gang, transformeres bilen til en kommandopost på hjul, og alle informationer fra den store skærm kan hurtigt deles med øvrige samarbejdspartnere. Øvrige relevante ledere kan inddrages i arbejdet, enten på skadestedet eller via indsatslederbilens trådløse mødecenter, der via en 5G-opkobling har kontakt til verden udenfor.

Elektronikken fylder meget i bilen, men de første erfaringer i forhold til brugen af horn, lamper og kommandocentralens skærme og computere viser, at elbilen fra fuld opladet tilstand har kapacitet til at operere kontoret i 20 timer, før det begynder at blive kritisk.

Kontor og omklædningsrum

Intet er overladt til tilfældighederne, så når Ole Mebus ruller ind på et skadessted, så lukker han fra kabinen straks op for den ene sidedør og på en konsol ved førersædet indtastes en kode, så han hurtigt og bekvemt får adgang til alt det udstyr, han kan få brug for – heriblandt byens nøgler.

”Her har vi vores hjelm og vores tøj placeret, og vi har nøgleboksen med nøgle til vores ABA-anlæg, og vi har radioer og indsatsradioer med garniture, så vi har radioen i indsatslederjakken ved ankomst”, siger Ole Mebus.

Den store touchscreen under bagklappen styres af en stand-alone computer, mens kontorpladsen på bagsædet er udstyret med en administrativ computer, så når Ole Mebus logger på her, kobler han sig straks på sin arbejdsplads på kontoret, så han har adgang til brandvæsenets dokumenthåndteringssystem, web-GIS og weblageret. På den måde kan han hurtigt finde relevante oplysninger om bygninger og andet på skadesstedet.

”Vi kan gå ind på C3, der er et modul vi benytter til krisestyring, så vi har skabt en arbejdsplatform, med de samme muligheder, som når vi sidder hjemme på kontoret”, fortæller Ole Mebus.

Indsatslederbilen er lavet så der ikke findes udstyr i vindueshøjde, så udsynet ikke forstyrres, og indbygget i navigationsdelen er betjening af vognradioen og statuspanel med informationer om afgang og ankomst med videre. Tre radioer på stribe sidder i aktive ladere, og her bliver de også efter ankomst. Bilen er også udstyret med kamera, som automatisk starter, når blinket sættes i gang, og er der behov for at kameraet kan køre yderligere, så kan det aktiveres ved tryk på en kontakt.

”Det kan ofte være aktuelt, når vi lander på skadestedet at kunne dokumentere dele af indsatsen. For eksempel med henblik på uddannelse og træning af mandskab og ledelse”, siger Ole Mebus.

Danmarks første fuldt elektrificerede indsatslederbil blev sat i drift i maj, og lige siden er der blevet indsamlet data omkring aktionsradius, ladetid, driftsøkonomi og køreegenskaber. Til september skal den specialbyggede Mercedes-Benz EQV 300 vises frem ved den store beredskabsudstilling i Aalborg i forbindelse med Danske Beredskabers årsmøde og World Firefighters Games 2024.

Foto: Danske Beredskaber
Foto: Danske Beredskaber
Foto: Danske Beredskaber
Foto: Danske Beredskaber
Foto: Danske Beredskaber
Foto: Danske Beredskaber

Annonce