Det tenderer kontraktbrud. Så hård er udmeldingen fra Haderslev Kommune, efter at Falck ved en brand i april var 15 minutter om at få afsendt slukningstoget fra korpsets station i Vojens. Kun to af stationens 20 brandfolk mødte indenfor de krævede fem minutter. Falck beklager den forsinkede udrykning, og man har nu strammet op på procedurerne for at sikre, at der altid er tilstrækkeligt mange brandfolk til rådighed.
Branden på Tjørnevænget i Bevtoft blev anmeldt den 17. april klokken 18.25. Men Falck havde først samlet de seks mand til slukningstoget et kvarter senere – ti minutter for sent. Indsatslederen var fremme klokken 18.41, men da stod huset ikke til at redde. Brandfolkene koncentrere sig i stedet om at forhindre ilden i at nå garagen. Huset udbrændte.
“Falck har haft opgaven i Vojens i otte år. Der har vi haft en håndfuld klager. Det er mindre end én om året. Men ingen har været så kritisable, som den i Bevtoft”, siger beredskabschef Claus Andersen til Jydske Vestkysten. Og Falck får en kraftig kritik fra Haderslev Kommunes beredskabskommission, hvor formanden, borgmester Hans Peter Geil (V), konkluderer, at hændelsen “tenderer misligholdelse af den indgåede kontrakt”.
“Det var et sammenfald af uheldige omstændigheder. Vi har over 20 brandfolk i Vojens, men der mødte kun to indenfor fem minutter. Det dur jo ikke. Vi beklager og er kede af det. Vi kan jo heller ikke leve med det”, siger stationsleder Michael Zdrinka Clausen fra Falck til Jydske Vestkysten. Men nu er der strammet op. “Hver morgen sender vi sms”er til vores brandfolk, så vi er ajour med, hvem og hvor mange der er at gøre med. Og så er vi i gang med en hvervekampagne. Vi vil frygtelig gerne have flere brandfolk i Vojens og også i Haderslev. Og man behøver ikke have erfaring”, siger Michael Zdrinka Clausen.
I beredskabskommission stiller man sig tilfreds med Falcks opstramning. I øvrigt er konklusionen, at det ikke havde gjort nogen forskel, hvis Falck var nået frem til brandstedet ti minutter før. Huset var så overtændt, at det ikke stod til at redde.