Den populære 112-app har fået et løft

Myndighedernes fælles 112-app er blevet downloadet mere end 800.000 gange, og den er nu blevet optimeret til bedre at håndtere situationer, hvor mobildækningen er nedsat. Det betyder, at beredskabet i flere tilfælde får lettere ved at komme hurtigt frem til ulykkesstedet. Med de nye opdateringer sender app’en som det første GPS-positionen til alarmcentralen, i sekundet inden opkaldet stilles igennem.

Opdateringen betyder, at alarmcentralen nu i flere tilfælde, hvor der er nedsat mobildækning, kan sende redningsfolk afsted, samtidig med at de taler med anmelderen om, hvad der er sket.

”Når der er sket en ulykke, er det vigtigt, at alarmcentralen hurtigt kan sende redningsfolkene frem til det rigtige sted. Det kan 112-app’en hjælpe med”, siger energi-, forsynings- og klimaministeren, Lars Chr. Lilleholt.

Spørger stadig til position

Selvom man bruger 112-app’en, vil man opleve, at alarmcentralen dobbelttjekker positionen ved at spørge, hvor man befinder sig. 112-app’en giver med andre ord en ekstra service i de tilfælde, hvor positionen kommer frem. Og app’en er heller ikke en erstatning for samtalen med alarmoperatøren om, hvad der er sket.

”Det er en kæmpe hjælp for 112-alarmcentralen, når vi kan få en næsten præcis stedangivelse overført samtidig med samtalen. Derfor er vi meget glade for, at så mange har taget app’en til sig, og jeg kan kun anbefale, at folk downloader den”, siger Steen Herlev Larsen, leder af 112-enheden hos Rigspolitiet.

1.000 opkald i København

112-app’en er udviklet i et samarbejde mellem Rigspolitiet, Hovedstadens Beredskab og Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering. Udviklingen og opdateringen af app’en er støttet af TrygFonden med i alt ca. 1,5 millioner kroner.

”112-app’en er et godt eksempel på, at offentlige myndigheder i fællesskab kan udvikle intelligente løsninger, der kommer borgerne til gode. Jeg er glad for, at TrygFonden og Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet har kunnet hjælpe beredskabet i gang med udvikling af en 112-app, der gør konkret gavn for nødstedte borgere og beredskabet”, siger Lars Chr. Lilleholt.

112-app’en er hentet mere end 800.000 gange og er alene i København blevet brugt til alarmopkald mere end 1.000 gange i 2015.

Annonce