Den 1. januar 2015 samlede beredskaberne i Esbjerg, Varde og Fanø kommune ressourcerne og rykker nu ud under et fælles navn: Sydvestjysk Brandvæsen. Det har været en positiv proces med at samle de tre beredskaber, lyder det fra de tre borgmestre, som i sidste uge havde det første møde i den nye beredskabskommission.
Byrådene i Varde, Esbjerg og Fanø Kommune var blandt de første til at se de muligheder, der ville være i at sammenlægge beredskaberne. Derfor har processen været i gang længe – også før det var nødvendigt. Og de tre beredskaber er nu samlet i et § 60-selskab med Esbjerg som administrationskommune.
Sydvestjysk Brandvæsen består af 10 brandstationer. I Esbjerg Kommune er der tre stationer, Varde har fem stationer og Fanø to. Det gør Sydvestjysk Brandvæsen til ét af de største beredskaber.
Brandvæsenet får hovedkvarter på brandstationen på Vibevej i Esbjerg. Beredskabet i det nye selskab vil bestå af 18 fastansatte brandfolk, ca. 70 deltidsansatte og 90 aktive frivillige.
Udbygning af eksisterende samarbejde
Samarbejdet mellem de tre kommuners beredskaber var i forvejen veletableret. Derfor var selve sammenlægningen næsten en naturlig vej at gå, da det i forvejen var på tale at udbygge det eksisterende samarbejde.
“Det har været et tæt og intenst samarbejde med Varde og Fanø. Jeg ser store fordele i at samle vores beredskaber. Det vigtigste er, at borgerne får god service og at vores mandskaber kan mærke en udvikling i deres opgaveløsning”, siger Johnny Søtrup, der er borgmester i Esbjerg Kommune og formand for den nye og fælles beredskabskommission.
Erik Buhl Nielsen, der er borgmester i Varde og næstformand i beredskabskommissionen, fortsætter: ”Regionalt er vi i forvejen tæt forbundet, og vores beredskaber har i forvejen en tæt dialog. Så da vi skulle beslutte, om vi skulle lægge de tre beredskaber sammen, var vi ret enige om, at fordelene var store”.
Også hos den tredje kommune, Fanø, roses samarbejdet. ”Fanø har et stærkt redningskorps. Men der er store fordele i at udvide et i forvejen glimrende samarbejde med de to andre kommuners beredskaber. Jeg er sikker på, at den faglige erfaringsudveksling vil være til gavn for alle”, fortæller Fanø Kommunes borgmester, Erik Nørreby, der er medlem af beredskabskommissionen.
Tilfredshed hos de faglige organisationer
De faglige organisationer Teknisk Landsforbund og Det Offentlige Beredskabs Landsforbund (DOBL) organiserer mange af medarbejderne i beredskaberne, og her er man glade for sammenlægningen:
”Det er en kompleks situation at sammenlægge tre beredskaber. At medarbejderne har været med i processen fra dag ét har været et vigtigt element. Der er mange ting, som andre kommuner kan lære fra denne proces”, siger Michael Petersen fra Det Offentlige Beredskabs Landsforbund.
”Det har været en konstruktiv og positiv proces med at sammenlægge de tre kommuners beredskaber. Det har fra starten af været et brændende ønske fra Teknisk Landsforbund, at sammenlægningen ikke skulle gå ud over vores medlemmer eller deres arbejdsdag. Det har rettidig omhu fra de tre byråd, en stor velvilje fra vores medlemmer og en god kommunikation gennem projektet sikret”, fortæller Johanne Gregersen, afdelingsformand for Teknisk Landsforbund Sydvest.