Når der er pres på under en krise eller en katastrofe, flyder der nogle gange informationer og historier, der ikke holder vand, rundt på sociale medier. Historier og informationer, der i værste fald kan være skadelige. Beredskabsstyrelsen lancerer derfor nu en kampagne, der sætter fokus på at tænke sig om en ekstra gang, inden man deler ubekræftede oplysninger på sociale medier.
I denne uge lancerer Beredskabsstyrelsen kampagnen #TænkFørDuDeler. Den er baseret på en kort video, der opfordrer til at stoppe op og tænke sig om, inden man deler indhold på sociale medier under kriser.
”Flere steder i udlandet er der store problemer med, at skadelige oplysninger og historier deles og går viralt under en krise. Det er noget, vi som samfund og som offentlighed skal være meget opmærksomme på herhjemme også”, siger kommunikationschef Lars Aabjerg Pedersen fra Beredskabsstyrelsen.
Falske vejrvarsler og rygter om skud
I forbindelse med orkanen Irma, der bl.a. ramte De Amerikanske Jomfruøer hårdt, var der falske vejrvarsler i omløb. Vildledende varsler gør det sværere for folk at træffe de nødvendige foranstaltninger før og under en storm, og de kan medvirke til at skabe eller forstærke usikkerhed. Og i forbindelse med terrorangrebet i Stockholm i april 2017 opstod der rygter om, at der var affyret skud andre steder i byen. Det var ikke tilfældet.
Vi kan heller ikke sige os fri for eksempler herhjemme. I april 2018 blev politiet alarmeret om, at der var en bevæbnet person på et HF- og VUC-center i Helsingør. I den forbindelse opstod et rygte om, at der var blevet affyret skud. Det var ikke sandt, så politiet måtte afkræfte historien på sociale medier og i pressen.
”Vi vil gerne bidrage til, at den information, der cirkulerer under kriser og katastrofer, er bekræftet og hjælper folk til at træffe gode beslutninger, frem for at bidrage til forvirring og forværring af situationen”, siger Lars Aabjerg Pedersen.